A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, December 26, 2012

Hanith Chicken

Hanith Chicken di Restoran Saba Cyberjaya memang terbaik.

Nasi ni simple je. Nasi yang cantik dan sedap + ayam kukus dengan 10 rempah + paste cili padi (tak tau exact name) memang sodap..hingga menjilat jari la orang kata. Masa tu tengah lapar dan hujan pulak so memang licin la hehehe.. Harga pun ok. Memang berbaloi. Pas makan terus mengantuk..bengang je orang sebelah tengok kita lena dalam kereta penangan nasi arab tu...hehehe.

Percubaan pertama yang tak mengecewakan...Harus ulang datang ke sini..:)



Monday, December 24, 2012

2412

Today suppose to be my other half's 34th birthday..
It has been 4 years we never celebrate this date...

Pagi tadi saya bisik kat Danish hari ini sepatutnya birthday Papa. Danish bagilah hadiah kat Papa ye. Dia faham dan spontan dia bacakan Al-Fatihah dan doa untuk Ijam.

Alhamdulillah, saya masih ingat lagi tarikh ini walaupun sudah tahun ke-4 kami tak dapat raikannya. Semoga saya akan terus dapat mengingati tarikh ini sampai bila-bila.

No matter what, it is a date to remember.

Tuesday, November 27, 2012

Tuntut Janji

Danish mula tuntut janji selepas berkhatan.

Saya janji nak bawa dia ke Aquaria KLCC lepas berkhatan. Tiap-tiap hari dia tanya bila boleh pakai seluar sebab bila dah boleh pakai seluar barulah boleh pergi Aquaria..

Tiap-tiap hari cuba pakai seluar nak tengok dah ok ke belum. Bila masih terasa sakit dan ngilu, muka dia memang frust sebab maknanya masih belum boleh pergi Aquaria.

Lepas tu timbul pulak cerita nak beli headphone. Ntah mana ntah dapat idea nak benda alah tu saya pun tak tahu. Dia kata beli benda tu tak payah tunggu pakai seluar sebab pakai kat telinga. Mama je pergi beli untuk adik. Bila balik kerja dia akan tanya dah beli ke belum. Setiap hari jugalah saya bagi alasan tangguh beli benda alah tu. Saya bukan kedekut tapi benda tu tak penting dan tak banyak guna pun. Selagi boleh delay, saya delay..mana tau dia lupa ke tukar fikiran ke nanti..:)

Tak lama lepas tu nak beli tab la, PSP la handphone Samsung Galaxy SIII pun masuk senarai juga..macam2 betul..ambil kesempatan atas kesakitan berkhatan nampaknya budak ni..kalau kata tak boleh nanti  panjang pula ceritanya. Saya iyekan saje tapi tak berjanji pun akan beli. Layankan aje la orang tengah sakit...:)



Saturday, November 24, 2012

Dewasa

Danish dah dewasa.

Alhamdulillah Isnin lepas dia dah berkhatan dan sekarang dalam proses berpantang...:)

Sepatutnya dia berkhatan saing dengan 2 orang sepupunya (Luth & Haikal) tetapi sebab klinik tu ada sedikit masalah, Danish berkhatan lewat 2 hari di klinik yang lain. Dia beria-ia nak teman member2 dia pergi klinik. Jadi pengiring member nak berkhatan..:)
Bimbang juga kalau-kalau dia ubah fikiran tak nak berkhatan bila tengok keadaan sepupunya. Sebenarnya saya tak kisah pun kalau dia tak jadi berkhatan. Dia baru 6 tahun. Fizikal pun kecil lagi. Bila dia nak juga berkhatan, saya ok dan teruskan.

Malam sebelum dia berkhatan, dia bertanya - dulu Papa dia berkhatan umur berapa? Siapa teman Papa masuk dalam bilik doktor? Papa menangis tak masa sunat? dan macam-macam soalan lagi..Ada satu statement dia yang buat saya tersentuh..'kalau Papa adik ada, adik nak suruh Papa teman adik. Nanti adik tak takut sangat. Tapi adik tak ada papa..mama ajelah teman adik..."

Jatuh juga air mata saya walaupun puas saya tahan.I wish Ijam is around to comfort his son just like other father will do.

Danish memang tidak pernah menyusahkan. Dia tak banyak kerenah cuma bila bisa dan pedih dia bising sikit. Masuk hari kedua dia dah semakin ok. Mungkin sebab kaedah 'clamp', sakitnya tak makan banyak hari berbanding Luth dan Haikal yang berkhatan kaedah biasa (jahit).

Bila semalam buka 'clamp', huru-hara dalam klinik tu dengan suara dia. Meraung, menangis semua ada. Air mata campur peluh. Syukur Dr Maarof tu tenang dan understanding. Mungkin juga dia dah biasa dengan situasi begitu. 15 minit dalam bilik nak buka 'clamp' tu rasa macam lama. Kesian tengok dia penat dan lencun dengan airmata. Rasa menyesal pulak bagi dia berkhatan..:(

He is getting better now even masih susah nak buang air kecil. Pedih agaknya. Kesian sangat tengok dia macam tu but he never complaint. He looks cute in kain sarong..hihihi

Honestly I am proud of my son. He is such a brave boy..Mommy luv u so much Danish dearie!

Friday, November 9, 2012

Bicara

Ada ketikanya bicara yang jujur dan polos pun boleh disalahertikan. Ini kerana kebolehan menginterpretasi adalah berbeza-beza bagi setiap individu. Perkara yang positif boleh juga dinterpretasi dan disampaikan sehingga menjadi negatif, begitu juga sebaliknya. Mungkin semakin tinggi pencapaian akademik, jawatan dan pangkat semakin abstrak pemikirannya sehinggakan intrepretasinya kadangkala menjadi terlalu jauh dan tak terjangkau dek akal manusia yang 'biasa-biasa'.

Terpulang pada akal masing-masing asalkan jangan sampai ianya menjadi fitnah dan menjatuhkan nama serta maruah orang lain. Oleh sebab itu ada ketikanya diam itu lebih baik dan bijak..:)


Bahasa Mencerminkan Akhlak

Salahkah berbahasa dengan baik walapun ketika menegur kelemahan dan kesilapan seseorang? Jatuh ke taraf dan tak nampak bijak ke kita kalau menegur dengan cara yang beradab?

Mungkin bila menegur dengan bahasa yang kasar dan outspoken, maka diri akan dianggap sebagai hero. Bukan ke kita dituntut untuk menutup aib sesama saudara.

Ketinggian ilmu sepatutnya datang bersama dengan akhlak yang baik.
Orang yang berilmu tetapi tidak berakhlak tidak akan mendapat hormat orang sekeliling. Kalau ada yang tunjuk hormat sekalipun, ianya mungkin lebih kepada untuk menjaga hati atau membodek barangkali.



Konferensi Antarabangsa Pentadbir-Pentadbir Universiti Kali ke-16

Selama 4 hari lepas saya berada di Hotel Hatten, Melaka untk menghadiri Konferensi Antarabangsa Pentadbir-Pentadbir Universiti Kali ke-16. Ianya program dwi tahunan anjuran Kelab Penolong Pendaftar UiTM. Satu sesi perkongsian yang sangat baik. Memberi pendedahan kepada ilmu yang bermanfaat dan menjalinkan persahabatan sesama pentadbir universiti.

Tempat konferensi juga cantik. Hotel baru dengan fasiliti yang masih baru memberikan keselesaan yang bukan sedikit. Syukur saya bekerja dengan UiTM. Kalau tidak, belum tentu saya mampu sampai ke hotel mewah begini. Ianya satu nikmat kehidupan.

Saya lebih teruja kerana Tun Mahathir merupakan salah seorang jemputan untuk Ucaptama Konferensi. Saya mengenali wajah itu semenjak dari kecil lagi. Dulu sewaktu kami kecil, (dalam usia 8 ke 10 tahun) bila ternampak wajah2 pemimpin negara di poster (terutamanya ketika kempen pilihanraya) cepat2 akan 'cop' ini bapak aku..yang tak sempat 'cop' akan kecewa..selalunya poster Tun Mahathir yang paling lunyai sekali sebab semua orang nak 'cop' beliau sebagai bapa.

Tak pernah terfikir mungkinkah Abah terasa atau berkecil hati bila anak-anaknya memilih orang besar sebagai bapa mereka..Ianya pilihan berdasarkan material dan populariti semata-mata.

Lalu, bila wajah itu berada di depan mata, perasaan teruja tu memang terasa..Saya tak pasti dengan reaksi orang lain. Mungkin biasa-biasa sahaja sebab dah biasa bertemu orang besar atau mungkin juga teruja seperti saya. Saya tak kisah semua itu. Saya menghargai beliau untuk jasanya kepada negara dan juga kesudiannya bersama kami di situ.

Saya senyum2 sepanjang sesi beliau..saya pun tak tahu kenapa. Tindakan refleks sebab teruja agaknya.

Thursday, October 25, 2012

Selamat Hari Raya Aidiladha

Keadaan jalan raya dan pejabat cukup lengang.

Kebanyakan mereka mungkin sudah balik kampung untuk menyambut Aidiladha. Fenomena biasa di kampus bila ada musim perayaan.

Esok Hari Raya Aidiladha. Saya mohon maaf atas sebarang kelemahan dan kesilapan sepanjang saya menulis di sini. Semoga Aidiladha ini memberikan sejuta kebahagiaan dan kegembiraan kepada semua.

Selamat Hari Raya Aidiladha..


Tuesday, October 23, 2012

Kain Pelikat

Danish dah ada kain pelikat sendiri. Dia teruja sangat bila solat pakai kain. Mungkin dia rasa dah dewasa kot bila pakai kain. Dia nak pakai kain masa tidur macam Abah Zainal (baby sitter cum idola dia) tetapi sebab cuma ada sehelai je kain tu, dia boleh pakai untuk solat je. Nanti ada masa saya janji belikan dia kain lagi.

Dia kata ingatkan beli kain tu untuk dia berkhatan nanti rupanya boleh pakai untuk solat jugak. Lawak je statement dia. Masa saya gulungkan kain tu, dia tanya dulu-dulu Papa solat pun gulung macam tu juga ke?

Satu perkara yang saya notice tentang Danish ni, bila dia buat sesuatu yang baru, dia akan tanya sama ada Papa dia buat macam tu jugak ke tidak. Mungkin sebab dia tak banyak memori tentang Papa dia jadi dia selalu bertanya macam tu. 

Tengok dia pakai kain pelikat memang nampak macam dah dewasa pulak. Dah bujang dah anak saya..:) kalaulah Ijam boleh tengok semua ini..

Bajet ensem pakai kain...


Tuesday, October 9, 2012

Tahajud

I received this email today..A good reminder to start the day..:)

Semoga ada manfaat kepada semua




Friday, September 28, 2012

Susahnya...

Mengajar anak kecil untuk belajar memang sukar. Ianya pernyataan melalui pengalaman.

Mengajar Danish membaca memang boleh buat darah saya naik ke kepala. Danish is a playful boy. Untuk dia duduk dan fokus membaca sangat susah. Kalau dia boleh duduk dan baca satu perenggan tanpa acara selingan memang dah cukup baik. Sesi mengajar dan belajar selalunya berakhir dengan sesi air mata dan sedu sedan Danish sebab kena marah. Kesabaran saya menipis bila mengajar dia membaca.

Berbeza bila belajar Matematik dan Sains. Dia boleh habiskan 10 muka surat buku aktiviti Matematik tanpa banyak songeh. Minat dia lebih pada nombor berbanding huruf agaknya. Tetapi, macam mana nak buat Matematik kalau tak boleh membaca arahan.

I have to think ways to catch his interest in reading and spelling..
fikir..fikir..fikir..cepatlah datang wahai idea..

Bukan senang jadi cikgu tadika segera ni..:)


Thursday, September 13, 2012

Syukur


Syukur Alhamdulillah..

Danish berjaya dalam ujian ke Sekolah Rendah Agama Bersepadu (SRAB). Ujian kemasukan pada bulan Ramadhan lalu. Melihat kepada jumlah calon dan kapasiti yang ditawarkan, peluangnya 50-50. Setiap kali berdoa, saya mohon yang terbaik untuk Danish. Kalau SRAB yang terbaik untuknya, Engkau permudahkanlah Ya Allah.

Saya sampaikan khabar gembira itu kepada Danish. Tiada reaksi teruja ataupun gembira. Oh yeke?...itu aje respond dia..alahai..kanak2 sekecil itu mungkin tak kisah kena pergi ujian dan tak kisah pun dengan result ujian..:)

Bila malam, saya katakan pada dia, dia akan ke sekolah SRAB sebab saya tak berkemampuan untuk menjemput dan menghantarnya untuk sekolah kebangsaan dan agama. Saya terikat dengan waktu bekerja. Dia nampaknya faham dan tak kisah pun. Saya bertawakal untuk dia pergi dan balik ke sekolah dengan van.

Sebelum tidur, dia reconfirm memang betul ke dia kena sekolah SRAB
- Ma, adik memang kena sekolah SRAB ke?
- Yelah..nanti Mama pergi daftar barulah Adik sekolah sana. Kenapa?
- Takde apa-apa.. sebenarnya adik tak pandai eja bintang dengan papaya masa ujian tu
- Ada soalan kena mengeja bintang dengan papaya ke hari tu?
- Ha'ah ada, tapi adik tak eja. Adik tak tahu nak eja.

Dah lama kot ujian tu, baru hari ini dia pecah lobang yang ada soalan yang dia tak boleh jawab..
Alahai Danish...Syukur dia masih terpilih ke sekolah itu..



Thursday, August 23, 2012

Duit Raya & Tab

Danish bersungguh buat collection duit raya. 5 hari beraya dia dah kumpul lebih RM200. Setiap kali orang bertanya apa dia nak buat dengan duit tu, dia akan jawab nak beli tab.
Setiap hari dia akan kira berapa collection dia dan akan tanya dah cukup ke belum nak beli tab.

Dia  memang bersungguh sangat nak beli tab. Bila pergi beraya dan ada anak cucu tuan rumah yang main tab, dia pun sibuk nak usha...kesian dia..:)

Banyak lagi yang dia nak kena kumpul untuk beli tab..kalau tidak, banyak la mama nak kena top-up..:(



Saturday, August 18, 2012

Salam Lebaran

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Salam Lebaran buat semua.
Saya memohon kemaafan atas apa jua kelemahan saya ketika menulis di sini.
Semoga keberkatan Ramadhan berpanjangan dalam hidup kita semua selamanya.

Maaf Zahir & Batin


Thursday, August 16, 2012

Airmata

Danish menangis bila menonton iklan raya Bernas tahun ini.

Bila saya tanya, dia kata mereka anak yatim macam adik. Rumah diorang pun kat Segamat, macam adik.

MasyaAllah..saya tak sangka dia sangat terkesan dengan iklan itu. Status anak yatim yang menyebabkan dia sayu agaknya. Iklan itu berjaya menyentuh hati anak sekecil Danish.

Airmata dia semakin laju bila saya peluk dia..

So touching!

Tuesday, August 14, 2012

Hadiah

Cepat sungguh masa berjalan.Ramadhan sudah hampir ke penghujungnya. Terasa macam baru mula berpuasa Ramadhan kini dah sampai ke sepuluh malam terakhir. Malam sepuluh terakhir Ramadhan sangat istimewa kerana ada hadiah untuk umat islam iaitu malam Lailatul Qadar.


Bercakap tnetang hadiah, saya menerima 'hadiah' yang istimewa ramadhan ini. Surat tawaran biasiswa untuk melanjutkan pelajaran. Syukur Alhamdulilah. Saya benar2 tak sangka dengan pemberian ini. Saya terus sujud syukur sebaik Kak Sham maklumkan tentang perkara ini.

Ianya satu khabar yang sangat menggembirakan. Saya tidak terlalu berharap. Ianya bermula sebagai percubaan suka-suka. Tempat yang terhad dengan jumlah pemohon yang sangat ramai menjadikan ianya saingan yang sengit. Saya benar-benar berharap pada kasih sayang Allah untuk mendapatkan biasiswa ini.

Doa saya padaNya selama ini- "Jika biasiswa dan menyambung pelajaran adalah yang terbaik untuk aku Ya Allah, Engkau permudahkanlah. Jika tidak, aku redha dengan ketentuanMu Ya Allah. Engkau Yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana".
Ianya sangat ringkas namun besar kesannya pada hati . Jika tidak berjaya sekalipun, saya yakin tiada rasa gundah gulana atau kecewa kerana ianya bukan yang terbaik untuk saya.

Banyak perkara yang perlu saya lakukan untuk biasiswa ini. Paling utama, saya perlu mencari tempat pengajian sebelum Mac 2013. Saya perlu mencari universiti mana yang menawarkan bidang HRD. Jika tidak dapat mencari tempat, tawaran akan ditarik balik. Saya perlu juga fikirkan tentang persekolahan Danish,  perancangan tempat tinggal dan banyak lagi. Ya Allah...Ya Allah...Engkau permudahkanlah Ya Allah...

Saya bermula dengan kosong benar-benar bergantung pada pertolongan Allah!

Saturday, August 11, 2012

Samperit dan pelita

Danish dah pandai merasakan suasana Hari Raya yangakan tiba tak lama lagi. Dia mintak buatkan biskut samperit, pasang pelita dan lampu kelip2. Dia mahukan kemeriahan Aidilfitri agaknya.

Semenjak Ijam pergi, saya tak buat apa2 persediaan raya pun kat rumah. Cuma kelengkapan raya Danish je yang saya sediakan. Dulu dia kecil lagi tak pandai nak buat perbandingan dengan rumah lain. Sekarang dia dah besar dan pandai membezakan dan inginkan sesuatu.

Saya buatkan juga biskut samperit untuk dia. Pasang juga pelita kat luar rumah macam dia minta. Saya buatkan juga asalkan dia gembira. Lagipun anggap saja ianya reward sebab dia tak ponteng puasa walaupun sedang demam.

Bukan main suka dia makan kuih samperit tu. Berbuka dan bersahur mesti dia makan. Silap-silap tak sempat sampai raya kuih tu dah habis. Seronok dia main bunga api kat luar rumah bila pasang pelita. 4 batang je pun pelita saya pasang, bukannya banyak..:)

Danish berhak untuk merasai kegembiraan Aidilfitri macam kanak-kanak lain walaupun Papa dia tak ada bersama. Dia bersungguh-sungguh berpuasa tahun ini. Tidak salah rasanya saya biarkan dia bergembira merasai ganjaran selepas sebulan berpuasa.

Seronoknya kalau Ijam ada sama tengok dan merasai pengalaman pertama kali Danish berpuasa..



Thursday, August 2, 2012

Kenapa Kena Puasa??

-Mama, puasa ni sampai berapa hari?
-30 hari
-Perut adik dah kempis dah sebab puasa lama-lama.
-Takpe, nanti berbuka, dah makan, perut adik buncit la balik..tak kempis lagi
-Kenapa kita kena puasa Mama?

Saya tak terus jawab soalan itu. Ianya soalan yang mudah untuk dijawab kepada orang dewasa. Untuk anak sekecil Danish yang pertama kali berpuasa, alasan dan sebab yang diberikan mestilah logik dan selayak dengan umurnya. Saya tidak mahu penjelasan saya membuatkan dia berfikir yang berpuasa ini satu beban yang hanya menjadikan dirinya lapar dan dahaga juga keletihan sahaja.


Bila saya masih belum menjawab soalannya, dia terus ulang soalan yang sama berkali-kali.
Anak kecil ini memang banyak bertanya. Kadang-kadang saya pun tak terfikir soalan yang dia akan tanya.

-Adik sayang Papa? Adik nak jumpa Papa tak?kalau nak jumpa Papa kena masuk Syurga. Nak masuk Syurga kena buat banyak pahala. Puasa ni dapat banyak pahala. Nanti lama puasa, lagi banyak pahala, bolehlah jumpa Papa kat Syurga.
-ohh..kalau dah puasa lama macam ni, pahala dah banyak ke belum?Tak sabar nak jumpa Papa
-kalau boleh puasa lagi lama sampai 30 hari, lagilah banyak pahala, lagilah Allah sayang. Nanti masuk Syurga.
-Adik nak puasa sampai 30 hari la..macam Mama.

Saya rasa dia boleh terima penjelasan saya. Yang pasti dia sangat-sangat teringin berjumpa Papanya. 


13 hari berpuasa dia semakin serasi dengan kelaparan dan kehausan dan dia semakin seronok nak bangun sahur. Siap dah boleh order nak lauk apa untuk bersahur. Sebelum ini agak susah nak bangun bersahur dan bila saya katakan dulu tiap-tiap hari Papanya bersahur, bingkas dia bangun. Dia akan buat apa yang Ijam buat. Dia ingin menjadi seperti Papanya, mungkin..

Ibarat kata pepatah Alah Bisa Tegal Biasa. Saya hanya perlu bersabar dengan kerenahnya di awal Ramadhan sebab masih belum biasa. Perubahan ini satu petanda yang anak saya sudah semakin bijak dan matang.

Tuesday, July 31, 2012

11 Ramadhan

Hari ini 11 Ramadhan. Sudah 11 hari Danish berpuasa tanpa sekalipun meninggalkan sahur. Alhamdulillah..

Saya pun tak sangka dia boleh bertahan berpuasa. Merengek nak makan pun dah kurang. Dia semakin teruja bila jumlah hari dia berpuasa semakin bertambah. Setiap hari dia akan semak log puasa dia.

Seronoknya kalau Ijam ada bersama melalui pengalaman pertama anak dia berpuasa. Saya tak tahu apa yang akan Ijam buat untuk reward Danish sebab berpuasa. Mungkin akan dibawa ke bazaar, mungkin dibelikan bunga api, mungkin menambah koleksi kereta hotwheel..segalanya mungkin. Saya yakin kalau Ijam ada dia mesti akan beri reward pada Danish. Dia sangat pandai mengambil hati dan menggembirakan orang lain.

Suatu hari, Danish bercakap sesuatu yang sangat menyentap hati dan perasaan saya. Dia nak solat tarawikh di masjid macam Wafi yang ikut papanya ke masjid. Dia bertanya pada saya dia tak boleh tarawikh di masjid sebab dia tak ada papa ke?

Bukan sayang, bukan itu sebabnya. Ramai orang di masjid nanti Adik susah nak cari Mama. Mama kat tempat girl, Adik kat tempat boy. Lagipun solat tu lama, nanti kaki adik penat. Nanti bila dah besar, tulang dah kuat, kita solat kat masjid ye. Sekarang ni, solat dengan Mama aje kat rumah, boleh?
Alhamdulillah dia masih boleh dipujuk. Dalam masa yang sama saya pujuk diri sendiri agar air mata jangan jatuh menitis!

Ramadhan menerbitkan satu perasaan yang sangat sukar untuk saya jelaskan. Mengenangkan Ijam, melihatkan Danish menjadikan hati saya tak keruan.


Monday, July 23, 2012

Cerita Puasa

Alhamdulillah, hari ini hari ke-3 kita semua berpuasa Ramadhan.


2 hari yang lepas, Danish berpuasa seperti yang sepatutnya. Dia mampu bertahan sehingga waktu berbuka.
Dari segi fizikal, dia tidaklah lembik, lepak atau keletihan. Cuma mulutnya bising merengek nak makan.


Hari pertama
Danish bersahur dengan mata tertutup. Makan bersuap atas riba. Payahnya nak buka mata. Saya paksa makan bimbang esok dia kelaparan. Dia bertahan dan selamba jer sampai la pukul 3.00 petang dia mula berkira2 berapa jam lagi nak berbuka. Setengah jam sekali dia tanya berapa lama lagi nak berbuka. Dia dah hilang dokus dah. Aza bawa dia keluar rumah. Buat pondok kecil - saja nak bagi dia leka dan lupa pasal lapar. Pukul 6.00 saya bawa dia ziarah Ijam. Merengek dan menitis airmata dia mengadu "Papa adik lapar..perut adik dah kempis. Mama kata sebulan kena puasa. Kalau hari-hari lapar macam ni adik boleh mati"..saya biar je dia mengadu. Dengarkan je cerita dia kat Ijam.

Dalam pada merengek dan menangis dia sampai juga ke waktu berbuka. Kembang kuncup hidung dia bila dipuji hebat sebab boleh bertahan. saja je puji bagi semangat untk berpuasa esok. sambil2 puji tu ungkit jugalah kisah dia menangis nak berbuka. terus tarik muka masam...:)


Hari Kedua
Bersahur dah boleh dikejut tetapi masih perlu bersuap. Bezanya, sudah agak bersemangat. Hari kedua, pukul 11.00 pagi dah merengek nak makan. Layan je kerenah dia asalkan dia lupa pasal nak buka puasa. Bawa dia ke pondok kecil dia dan mewarna buku spiderman pun saya layankan jugak. Petang saya bawa dia ke bazar untuk gembirakan hati dia. Alhamdulillah, sampai jugak ke waktu berbuka.


Baru 2 hari saya layan kerenah dia berpuasa. Setakat ini masih boleh bertahan.Tunggulah entah apa lagilah episod drama dia 3 minggu akan datang. Dia bertahan untuk berpuasa mungkin disebabkab oleh "Log Puasa Saya" yang cikgu dia sediakan. Ianya menjadi pembakar semangat untuk dia berpuasa. Setiap kali dia berpuasa saya akan tanda (/) dan kalau tak puasa kena tanda (X). Dia bimbang malu bila banyak tak puasa nanti.Bagus juga inisitaif ini..

Thursday, July 19, 2012

Salam Ramadhan

Ramadhan datang lagi.

3 tahun dulu, saya menyambut Ramadhan dengan perasaan yang sangat hiba. Menyambut Ramadhan dalam edah bukan sesuatu yang mudah. Ianya satu pengalaman yang mengajar saya erti kasih sayang Allah, erti redha dan sabar. Setiap kali terkenangkan kisah itu, semakin terasa betapa luasnya kasih sayang Allah untuk hamba-hambaNya.

Lusa Ramadhan akan muncul, Insyaallah...Ia bulan penuh kerahmatan dan kemuliaan. Semoga rahmat dan berkat Ramadhan terus kekal dalam kehidupan kita semua.

Salam Ramadhan 1433H dari saya & Danish buat semua

Thursday, June 21, 2012

Ikhlas

Ikhlas dalam sesuatu perkara sebenarnya amat sukar.

Kita selalu kata kita ikhlas bekerja, demi keluarga. Namun ada ketikanya kita mengharapkan sesuatu imbuhan daripada pekerjaan itu, selain daripada gaji. Kita mengharapkan kenaikan pangkat, anugerah, paling tidak pun pujian. Ianya mungkin tidak dinyatakan secara jelas-hanya terdetik di dalam hati. Namun jelas ikhlas itu tidak 100%. Lalu, bila tidak mendapat  apa yang diharapkan daripada pekerjaan itu, hati jadi tidak puas hati, kecewa dan paling malang bila kita mula mengumpat dan mengata individu lain yang diberi pujian/kenaikan pangkat atau anugerah.

Percayalah, kenaikan pangkat/imbuhan dan pujian bukan segala-galanya dalam hidup ini. Tidak salah merancang peningkatan kerjaya namun jangan sampai ianya menimbulkan rasa hasad sesama kita, jangan sampai mengata orang kerana rasa tidak puas hati. Jangan sampai ianya menjadi keutamaan sampai kita lupa batas dan adab.

Penilaian manusia perlu untuk kebaikan diri namun jangan sampai ianya menjadi perkara utama yang kita risaukan. Jangan sampai kita lupa penilaian dari Yang Maha Besar. Biarlah orang tidak nampak kebaikan dan pengorbanan kita. Ikhlaskan hati dan Allah Maha Mengetahui. Biar Allah yang tentukan balasan dan imbuhan yang paling sesuai dengan kita. Allah Maha Bijaksana.

Sabar, redha dan ikhlas dalam bekerja dan kita tak akan kisah jika tiada pujian melambung asalkan kita laksanakan amanah kita sebaik mungkin. Pengiktirafan manusia itu kita anggap saja sebagai bonus. Kalau ada, Alhamdulillah. Kalau tak ada, tak jadi masalah...:)

Tuesday, June 19, 2012

Keluar

2 minggu berturut saya kerja luar (outstation). Minggu lepas ke Cameron Highland dan hari ini sampai Jumaat saya akan berada di Seremban. Terasa jauh dengan Danish bila selalu tinggalkan dia. Saya dah biasa outstatioan tetapi selepas Ijam pergi, saya seboleh mungkin kurangkan kerja luar. Saya tak nak Danish terabai dan jauh dari saya.

Setiap kali saya keluar, saya terasa sayu pandang Danish. Saya selalu terfikir adakah ini pertemuan terakhir kami. Ajal maut di tangan Allah. Segalanya berkemungkinan. Ada kemungkinan saya tak kembali berjumpa Danish. Saya tak mampu nak fikir macam mana masa depan Danish kalau saya pergi.

Setiap kali tinggalkan dia saya rasa sayu!

Thursday, June 14, 2012

6 tahun

Semalam birthday Danish yang ke-6. Dah lama dia mintak kek 3 tingkat untuk birthday dia. Pelik betul la. Ntah mana dia dapat idea tu pun tak tahu. Saya sediakan kek 2 tingkat je. Kalau nak 3 tingkat masa kahwin nanti. hehehe...Dia setuju sebab takde pilihan lain..

Diah dah kempen pasal birthday dia kat sekolah sejak minggu lepas lagi. Cikgu kata dia selalu countdown berapa hari lagi nak birthday dia...:) Malam semalam kecoh sangat bila siapkan goodies bag untuk kawan2 sekolah dia. Dia memang excited padahal bukan tak biasa pun dengan goodies bag. Tapi mungkin sebab birthday dia kan, tu yang teruja sangat.

Saya takde lah buat celebration giler2 pun, just a simple family dinner. Saya request 1 candle kecil atas kek yang kecil jugak untuk dia. Bila dia tengok, dia bisik kat saya - orang kat sini semua tau ke hari ni birthday dia? Saya angguk je. Dia tanya lagi, diorang tau sebab birthday adik ni masuk newspaper ke? Gelak besar saya..lawak2....senyum simpul dia bila customer meja sebelah wish happy birthday..Sengih dia lagi lebar bila dapat hadiah. Dia tak sangka dapat hadiah sebab awal2 saya dah kata saya tak bagi hadiah, belanja makan je. Jimat kos..hihihihi..

Danish dah semakin besar. Saya juga semakin jauh meninggalkan usia muda. Masa saya bersama dia juga semakin singkat. Semoga Danish menjadi anak yang soleh dan hamba yang bertaqwa. Dia salah satu sumebr bekalan saya di 'sana' nanti.

Semoga kasih sayang dan redha Allah sentiasa bersama Danish Ikhman bin Ridzam..Mama sayang awak!

Wednesday, June 6, 2012

Takut Seh!

Saya takut, berdebar, suspen sume ada..........kenapa?...nanti saya citer..hehehe

p/s: Entry suspen sikit..:)

Saturday, June 2, 2012

Kembara Di Bumi Kelantan

Seminggu balik Kota Bharu macam tak cukup. Lamanya saya tak balik sini menyebabkan saya pening2 jugak nak ingat jalan. Alhamdulillah GPS banyak membantu..:)


Berada di sana membuatkan saya teringat balik semua kenangan balik kampung bersama Ijam. Saya pergi semua tempat yang pernah dia bawa saya sebelum ini. Saya cari makanan yang pertama kali dia perkenalkan pada saya dulu. Itu semua ada nilai sentimental pada saya.

Saya bawa anak2 buah mandi pantai di Pantai Irama. Pantai pertama Danish merasa mandi air laut. Pantai pertama yang saya lawati bila baru2 kahwin dulu. Saya memang suka pantai walaupun tak suka laut. Sebab tu dulu kalau balik Ijam mesti datang ke sini ataupun pantai Sabak. Pantai paling dekat dengan rumah.

Anak2 buah hilang kawalan bila nampak air laut. Masing2 sibuk nak mandi. Bagi je la mandi walaupun tak bawa baju lebih. Nama pun bercuti kan jadi bagi je lah diorang hepi2.. Susahnya nak kawal Danish yang sangat teruja nampak laut. Sudahnya seluar saya basah sampai ke peha jugak. Teringat Ijam layan Danish mandi kat sini dulu.


Nasi Kukus Suriani
Pertama kali makan nasi kukus 7 tahun dulu buat saya rasa sedapnya makan tu. Setiap kali balik KB saya akan cari Nasi Kuku Suriani di sebelah Stadium KB tu. Biarlah orang kata kedai sana ke kedai situ lagi sedap, bagi saya nasi di kedai ini paling sedap. Nasi kukus pertama yang saya makan bersama Ijam. Memang sedap sangat bagi saya..yummy!!


Lok Ching
Pernah dengar nama makanan ni? Ini makanan yang saya kira ada di Kelantan sahaja. Isi ikan yang dicampur dengan tepung (ala2 keropok lekor) yang dibakar memang sedap. Celop dalam sos pedas lagi la masyuk...pertama kali makan di Pantai Sabak dulu. Mula2 memang tak boleh nak agak apa rasa sos tu sebab merah jambu kot warnanya. Bila dah rasa, tiap2 petang saya minta Ijam cari Lok Ching. Saya beli Lok Ching semasa di Rantau Panjang dan bagi anak2 buah rasa. Tak cukup RM10.00 ringgit beli Lok Ching..hihihih...Kat KL takde benda ni..cuma ada kat sini. Comot2 muka budak2 makan Lok Ching....:)


Satu perkara yang saya kagum dengan Kelantan ialah tulisan2 jawi sangat banyak di semua papan tanda perniagaan. Tak kiralah perniagaan apa pun papan tandanya mesti ada tulisan jawi. Usaha yang baik untuk memartabatkan tulisan jawi dan dalam masa yang sama membuatkan kita rasa berada di dalam negeri Melayu Islam. Siapa kata kemajuan dan kemodenan tidak relevan dengan Islam.



Balik ke sini seolah2 mengulangi kenangan saya dan Ijam. I love to be here..cuma jarak yang sangat jauh membataskan saya untuk balik selalu. Sampai bila2 pun saya tetap sayangkan Kelantan. Ada sesuatu yang mengikat saya dengan tempat ini. Saya akan balik semula ke sini suatu hari nanti kerana di sini tempat asal usul jantung hati saya.


Nota: ganbar dari adryduad.blogspot.com & tiapdetik.blogspot.com

Monday, May 28, 2012

@Kota Bharu....

Saya berada di Kota Bharu..balik menziarahi keluarga Ijam. 2 tahun saya tak balik ke sini.
Berdebar juga bimbang tak jumpa rumah Ma..:)

Alhamdulillah..10 jam memandu saya selamat sampai. Lenguh kaki dan tangan drive lama sangat. Selalu saya jadi sleeping co-pilot tapi bila jadi driver ni boleh plak mata ni bertahan..

Saya akan berada di sini untuk 2 hari lagi..berada di sini membuatkan memori lalu datang kembali.
Rindu dan ingatan pada Ijam datang lagi..:(

p/s: will update entry very soon...

Tuesday, May 22, 2012

Kini...3 tahun

Hari ini genap 3 tahun awak tinggalkan saya dan adik. Pada tarikh ini saya kehilangan seseorang yang sangat dekat dengan jiwa. Hilang tempat bergantung. Separuh jiwa saya pergi bersama awak.


Masih jelas semua yang berlaku dalam hidup kita pada tarikh ini. Ianya bagai baru semalam berlaku. Setiap kali saya teringat waktu-waktu terakhir kita bersama, airmata saya memang tak tertahan. Ianya sangat menyentuh jiwa. Ianya kenangan terakhir antara kita. Awak tinggalkan saya tanpa pesan.


Itu kisah kita 3 tahun yang lepas. Hari ini saya teruskan kehidupan dengan adik. Dia tempat saya lepaskan kerinduan pada awak. Iras wajah dia saling tak tumpah macam awak. Perangai pun tak jauh berbeza. Maha Suci Allah..dia tetap pinjamkan awak dalam tubuh Danish.

3 tahun saya kuatkan hati untuk berhadapan dengan masyarakat sekeliling. Beratnya status yang saya bawa sangat terasa Be...hanya Allah yang tahu apa yang saya rasa. Saya cukup tak suka ke majlis keramaian kerana rasa canggung bila awak takde. Dalam tempoh 3 tahun, status saya pernah dijadikan bahan gurauan, cemuhan orang. Bukan sekali tetapi kerap kali. Rendahnya orang macam saya ni. Ada ketikanya saya nak juga bertanya pada mereka, yakin ke mereka yang esok mereka masih lagi bergelar isteri orang dan anak mereka bukan anak yatim? Yakin ke mereka yang esok isteri mereka tak dapat status macam saya? Tetapi saya masih waras..tak terkeluar kata-kata itu dari mulut saya..saya mohon pada Allah jauhkan saya dari mereka-mereka yang zalim.

Sudah 3 tahun tapi sehingga hari ini saya sangat tak suka mengisi borang yang ada butiran suami/pasangan. Saya cukup benci dengan soal selidik yang bertanya tentang status. Saya jadi malas nak isi borang yang bertanyakan butiran papa adik. Saya agak emosi tentang itu. Saya bukan menolak kenyataan tetapi ianya satu fakta yang sangat pahit dan menyakitkan. Saya redha dengan takdir kita..redha yang ikhlas.

Saya tak tahu berapa jauh lagi perjalanan saya tanpa awak Be..dulu saya selalu terfikir kalau Allah panjangkan umur saya sampai 60 tahun, bermakna 30 tahun saya hidup tanpa awak. Lamanya saya tak boleh jumpa awak..Macam tak logik..itu tak mungkin. Kecelaruan emosi menyebabkan akal saya singkat..susah saya nak terima kenyataan Be..

Biarlah 3 tahun hatta 30 tahun sekalipun, kenangan bersama awak tetap kekal dalam kotak memori saya. Awak lelaki terpuji dalam hidup saya. Kasih sayang, kesetiaan, pengorbanan awak untuk saya dan adik takkan dapat saya lupa. Semoga Allah berikan balasan kebaikan kepada awak sebagaimana kebaikan yang awak buat pada saya dan adik. Saya tak perlu lelaki paling kacak, paling kaya dalam hidup saya. Awak sempurna di mata dan hati saya.

Ya Allah..ampunkan dosa suamiku RIDZAM BIN ZAINOL..tempatkan dia di dalam syurgaMu tanpa perlu dihisab Ya Allah...Masukkan dia ke dalam syurgaMu dengan redhaMu Ya Allah..Masukkan dia dalam golongan orang-orang yang Kau redhai..Sesungguhnya Kaulah yang Maha Pengasih dan Penyayang. Kau jugalah yang Maha Pengampun..Amin..

Thursday, May 17, 2012

Hari Guru

Semalam adalah Hari Guru.

Zaman sekolah dulu, Hari Guru adalah hari yang boleh buat saya susah hati. Saya susah hati sebab memikirkan apa hadiah yang nak saya berikan pada cikgu nanti. Nak beli duit takde. Duit poket pun cukup-cukup untuk makan. Masa tu la pusing satu umah tengok apa barang yang boleh diambil untuk dijadikan hadiah.
Hasilnya, kadang-kadang gelas sebiji ataupun sebuku sabun mandi ataupun setin sardin jadi hadiah cikgu. Kadang-kadang mak tau tahu pun yang barang dia dah dikorbankan. Sedar-sedar dah takde.
Itu cerita zaman kesusahan yang mana kami sembilan beradik membesar bagaikan anak tangga. Umur kami hanya selang 2/3 tahun. Tak kebulur pun dah cukup baik ini kan pula nak sediakan hadiah untuk cikgu. Memang tak masuk dalam senarai perbelanjaan mak.

Keadaan sudah berubah. Saya mampu menyediakan kehidupan yang lebih baik untuk Danish. Saya mampu bawa dia ke kedai pilih sendiri hadiah untuk ustazahnya. Memang dia boleh memilih tetapi masih saya tetapkan had harga. Bukan kedekut ataupun berkira tetapi saya mahu dia hidup bersederhana. Ramai sangat orang di kedai tersebut. Saya kira semuanya dengan tujuan yang sama-mencari hadiah untuk guru.

Beruntungnya anak-anak sekarang. Tak payah runsing tentang hadiah untuk guru. Ibu bapa tahu apa yang mereka perlukan. Tak perlu cari sabun buku atau setin sardin untuk dijadikan hadiah. Guru-guru sekarang pun tak pernah dapat hadiah macam tu agaknya. Kalau Danish tahu cerita saya hadiahkan sebuku sabun mandi dulu-dulu mesti dia gelak sakan agaknya...:)

Selamat Hari Guru pada semua guru di Malayisa. Semoga kerjaya anda diterima sebagai ibadah dan menjadi amal kebaikan yang berterusan.

Amin..



Wednesday, April 25, 2012

Ziarah

Sudah lama saya tak menziarah Ijam. Lebih sebulan juga saya tak balik kampung. Hujung minggu lepas saya balik juga ke kampumg walaupun sekejap. Perasaan nak jumpa Ijam menarik2 untuk saya balik.

Berada dekat dengannya membuatkan satu persatu kenangan dulu muncul kembali

Dulu...saya selalu berada di sini menemani dia. Terasa tak sanggup nak tinggalkan dia seorang diri. Duduk berdua berjam-jam lamanya pun tak terasa.

Dulu...saya pernah membayangkan Ijam pergi sementara..akan balik semula bersama saya dan Danish. Di pusara itu saya berangan dan memohon Allah kembalikan Ijam pada saya.

Dulu..di sini saya berkongsi suka duka lawar jiwa saya.

Dulu...di sini air mata saya sering tumpah menahan seribu satu rasa dalam dada.

Hari ini..saya masih berkongsi cerita hidup saya dengan dia..segala kepayahan dan kegembiraan saya kongsikan bersama. Biarlah apa orang nak kata..ianya tak menjadi kudis bagi saya.

Hari ni ..airmata syaa masih lagi sukar ditahan bila berada disisinya.

Hari ini...kaki saya masih terlalu berat untuk melangkah tinggalkan dia di situ..separuh jiwa saya tertinggal di situ.

Hari ini ....kenangan hari pertama menghantarnya dulu ke sini kembali bermain.Semuanya masih segar, jelas dan nyata.

Dulu dan hari ini tiada bezanya..awak tetap dalam hati saya. Kasih awak tiada gantinya. Tersimpan rapi dalam tempat yang paling istimewa.

Hanya kasih sayang dan kenangan kita yang tinggal untuk saya kenang. Awak jauh di mata tetapi selalu dekat di hati saya.

Thursday, April 19, 2012

Bas UiTMJ Terbakar

Bas UITM musnah sama sekali dalam kebakaran dekat Hentian Sebelah kampung Bemban, semalam


JASIN - Empat kakitangan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Cawangan Segamat terselamat selepas bas dinaiki mereka terbakar dekat Hentian Sebelah Kampung Bemban, di KM184 Lebuh Raya Utara-Selatan di sini, petang semalam.

Kejadian kira-kira jam 1 petang itu disedari pemandu bas universiti, Shamsuri Sentol, 46, yang terbau hangit dari arah belakang. Menurutnya, dia bersama tiga rakannya dalam perjalanan dari Simpang Ampat, Alor Gajah ke UiTM Segamat dan terbau hangit kira-kira dua kilometer sebelum memasuki kawasan hentian sebelah Kampung Bemban.“Saya kemudiannya memberhentikan bas. Selepas diperiksa, ada asap pada tayar di belakang bas dan cuba memadamkannya menggunakan air.“Namun api mula keluar dan berlaku letupan kecil sebelum marak menyebabkan saya terus menghubungi bomba,” katanya, semalam.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan II dari Balai Bomba dan Penyelamat Jasin, Rozali Mustafa berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 1.13 petang dan tiba di lokasi 13 minit kemudian.“Bagaimanapun dalam perjalanan, kami meminta bantuan Balai Bomba dan Penyelamat Ayer Keroh dan Bukit Katil untuk ke lokasi berikutan lokasi kami lebih jauh."Bagaimanapun, ketika tiba di tempat kejadian, bas berkenaan terbakar hampir 100 peratus dan api dapat dikawal dalam tempoh lima minit sebelum padam sepenuhnya,” katanya kepada pemberita.


Sumber : Sinar Harian


Wednesday, April 18, 2012

Pertemuan

Lamanya kita tak berjumpa. Cukup lama dah awak tinggalkan saya. Semalam kita dapat bertemu. Sangat bermakna peluang itu walaupun bukan di alam nyata. Hanya dalam alam mimpi yang entahkan betul ataupun sekadar mainan tidur.

Apa yang pasti saya sangat gembira dengan pertemuan itu. Awak masih macam dulu. Pandangan mata, sentuhan kasih awak tetap tak berubah. Masih penuh kasih sayang dan penuh sifat melindungi. Awak masih macam dulu.

Pertemuan itu cuma seketika...tiada kata-kata cuma senyuman dan perlakuan. Itu sahaja. Saya merayu awak jangan tinggalkan saya. Awak tetap melangkah pergi. Jauh dan semakin jauh tinggalkan saya. Awak tinggalkan saya dengan satu pandangan yang saya sendiri tak mengerti. Ada sesuatu yang awak tinggalkan untuk saya fikirkan.

Saya terjaga dengan air mata yang bersisa. Rindunya saya kat awak...

Friday, March 30, 2012

Pengalaman Pertama

Semalam Danish teruja sangat bila saya kata nak bawa dia main futsal. Dia bersiap tanpa perlu disuruh. Tak sampai 10 minit dia dah siap dengan rambut terpacak. Sangat luar biasa!

Bagi sesetengah kanak-kanak, bermain bola dengan papa mereka adalah perkara biasa tetapi tidak bagi Danish. Dia tiada peluang begitu sebab dia tiada papa. Dia tak ada pengalaman dan kenangan bermain bola atau memancing atau bermain layang-layang dengan papa seperti kanak-kanak lain. Ianya sesuatu yang tak pernah berlaku dalam hidup dia.

Pertama kali ke gelanggang futsal, dengan situasi permainan yang sebenar buat dia gembira, sampai terlupa yang dia ada homework. Itu belum lagi saya bawa dia ke stadium. Entah macam mana agaknya reaksi dia. Dia memang minat bola-tidak seperti Ijam yang tak minat langsung dengan bola. Sesuatu yang pelik bagi seorang lelaki...:)

Saya yakin kenangan itu akan kekal dalam ingatan dia. Tercatat dalam sejarah zaman kanak-kanak dia. Allah berikan peluang untuk dia merasai pengalaman itu walaupun bukan dengan papa dia. Terima kasih kerana menciptakan suatu kenangan untuk anak saya.

Sebelum tidur dia masih tak habis bercerita pasal pengalaman pertama dia. Yang buat saya terdiam bila dia kata, "kalau papa ada, bolehlah adik selalu main football kat padang". Kata-kata yang bersahaja tapi satu cetusan rasa yang jujur.

Kata-kata itu buat saya sebak.


Monday, March 26, 2012

Kisah Sebatang Pensel

Saya ingin berkongsi sebuah cerita dari rakan maya saya. Ianya mungkin kisah biasa-biasa tetapi bagi saya ianya satu 'pujukan' Allah untuk saya memadam rasa sakit hati dan marah yang sedang bersarang dalam hati dan selebihnya, ianya satu peringatan untuk diri saya sendiri. Ianya sangat signifikan buat saya. Semoga ada manfaat kepada kita.

KISAH SEBATANG PENSEL

Pernah seorang anak lelaki bertanya kepada ibunya yang sedang menulis.
“Apa ibu sedang tulis? Ibu menulis tentang siapa? Tulis tentang pengalaman ibu?”
“Ibu menulis tentang diri kamu, tapi ada yang lebih penting daripada itu iaitu pensel ini.”

“Apa yang istimewanya tentang pensel ini?" tanya si anak.
“Ibu berharap hidupmu adalah seperti pensel ini, walaupun sebatang pensel, ada lima
Nilai yang boleh kita pelajari daripadanya. Mahu tahu?”
“Ya ibu.”

Pertama, pensel ini mengingatkan jika kamu boleh membuat sesuatu yang hebat dalam hidup ini, jangan lupa, ibarat pensel, ada tangan yang memegangnya. Maka, ingatlah akan adanya kuasa yang membimbing tingkah hidupmu, iaitu Allah s.w.t. Dia akan selalu membimbing kita menurut kehendakNya.

Kedua, ketika menulis, pensel kerap menjadi tumpul. Ibu terpaksa berhenti untuk mengasahnya. Pensel ini pasti menderita ketika diraut, tetapi hasilnya ia menjadi tajam dan cantik tulisannya. Begitu juga akan berlaku dalam hidup kamu. Kamu mesti berani menempuh kesusahan kerana ia menjadi baja atau sebab untuk dirimu menjadi lebih baik.

Ketiga, pensel ini mungkin menghasilkan tulisan yang salah, namun kita boleh memadamkan dan membetulkan tulisan itu semula. Begitulah ibu harapkan kepada anak ibu ini, sentiasalah memperbaiki kesalahan dalam hidup. Ia bukanlah sesuatu yang hina kerana dengan memperbaiki kesalahan, kita akan sentiasa berada di jalan yang benar.

Keempat, tahukah anak ibu manakah yang lebih penting, luar atau isi pensel ini? Sudah tentulah arang atau karbon di dalamnya. Oleh sebab itu, berhati-hatilah dengan apa yang tidak baik dalam diri kamu itu dan hindarilah.

Kelima, pensel ini selalu meninggalkan tanda atau kesan goresan. Begitu juga kamu, apa saja yang Kamu buat pasti akan meninggalkan kesannya pada diri atau orang lain. Ibu berharap kamu akan Selalu berhati-hati dan bijak dalam bertindak.


Dipetik dari Majalah Solusi isu #35

Wednesday, March 21, 2012

ARGHHHH!!!!!!

My life is in a mess lately..something is missing and I don't know what.
I need and have to fix it ASAP but don't know how.

ARGHHHHHHHH!!!..so tense!!!!


Thursday, February 23, 2012

Ujian

Hidup ini penuh dengan misteri. Kita tidak dapat meneka apa yang akan berlaku dalam hidup kita dalam saat seterusnya. Selagi kita masih bernafas, ujian akan sentiasa menjadi sahabat karib. Ianya boleh jadi ujian dalam keadaan kegembiraan, kebahagiaan, rezeki yang melimpah ruah. Mungkin juga ujian yang berat, menyakitkan, sengsara dan derita.

Ujian dalam bentuk kegembiraan jarang dilihat sebagai ujian tetapi lebih disebut sebagai pemberian, anugerah. Berbeza dengan ujian yang datang dalam bentuk kesakitan, kesusahan dan kesulitan. Saya secara peribadi lebih suka kepada ujian dalam bentuk kesulitan dan kepayahan kerana ianya lebih membuatkan kita dekat kepada Allah. Semakin sulit kehidupan kita, semakin dekat kita dengan-Nya. Ini kenyataan dari pengalaman. Lantas, segala apa ujian yang datang, saya terima dengan redha dan berlapang dada dan yakin akan ada jalan keluar dari kesulitan itu bila sampai waktunya.

Saya sisipkan di sini sebahagian daripada kata2 yang saya pegang dalam melalui ujian yang mendatang. Moga bermanfaat kepada semua.

KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB :
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB:
"Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB :
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?
QURAN MENJAWAB:
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB:
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB:
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB:
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB:
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
- Surah At-Taubah ayat 129

KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
QURAN MENJAWAB:
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12



Monday, February 20, 2012

20-02-12

20-02-12 : It's my wonderful and lots of surprises birthday. Thank you for the sweet memory...it is just perfect..;)


To all my dear friends and family, TQ for the birthday wishes..




Saturday, February 11, 2012

Demam

Sudah seminggu Danish demam. Panas badannya tinggi lebih2 lagi bila menjelang malam. Bila malam dia akan batuk dan muntah. Saya tidur sekadarnya sahaja bila malam sebab bimbang tak tersedar bila suhu badannya meningkat. 2 klinik dah saya cuba, ubat kampung lagi tapi kurangnya hanya sedikit.
Badannya susut, muka pucat, mata layu, bibir pecah dan kering. Sayunya hati saya bila tengok dia macam tu. Kalau boleh dialihkan sakit tu, biar saya je yang tanggung, saya rela. Tak sampai hati tengok dia lemah dan tak ceria. Dia pun kurang bercakap, tak macam selalu. Terasa sunyi bila setiap hari dia tidur awal dan tidak galak bercerita. Kalau selalu, saya yang letih dengan pertanyaan dan cerita dia yang macam tak habis-habis.
Bila pandang wajah dia sakit, teringat saya kat Ijam. Dulu saya selalu pandang Ijam bila dia tidur dan berdoa biarlah saya tanggung kesakitan tu dan bagi dia kesihatan dan nikmat kegembiraan semula. Perasaan saya terdera dengan keadaannya. Saya tak sampai hati bila orang yang saya sayang sakit.
Danish dan Ijam banyak persamaan karakter especially bila sakit. Mereka mahu saya sentiasa dekat dan dimanja. Kalau boleh jangan pergi jauh dan duduk depan mata je. Ianya membuatkan kami dekat selalu. Bila sakit ni, perasaan kasih sayang dan ambil berat semakin tebal dalam jiwa kita. Hati sentiasa bertolak ansur sebab dia sedang sakit. Secara tidak langsung, rasa kasih tu semakin tebal. Ianya hikmah di sebalik kesakitan yang ditimpakan. Setiap sesuatu itu ada hikmah di sebaliknya cuma terpulang pada kita untuk berfikir dan mencari kebaikannya. Bila kita nampak kebaikan di sebalik setiap keperitan, hati kita akan redha dan tenag dengan setiap apa yang datang dalam kehidupan..
Dalam keadaan sakit, ucapan 'thank you' dan 'sorry' sentiasa bermain di mulut Danish walaupun tak larat. Sama macam Ijam dulu. Ijam sentiasa berterima kasih pada saya dan meminta maaf sebab takut2 dia menyusahkan saya. Tersentuh hati saya bila dia cakap macam tu. Pada waktu itu, saya selalu berdoa agar Allah berikan saya kesabaran dan kekuatan untuk menempuh dugaan itu. Saya takut sangat kalau saya hilang sabar, berkeluh kesah dan tidak ikhlas pada Ijam.
Itu semua kenangan dan kenangan itu bagai diulang tayang dalam versi Danish.
Alahai Danish..cepatlah sembuh sayang...

Tuesday, February 7, 2012

Nice Phrase

"Ada kalanya airmata lebih istimewa dari senyuman kerana... senyuman boleh diberikan kepada sesiapa sahaja tetapi air mata akan jatuh hanyauntuk orang yang tersayang.."

I like that phrase. Someone sent it to me and I want to share it because it touches my heart and it is true too..Simple but nice.

Thank you for the support, understandings and always be the shoulder to cry on..

Monday, February 6, 2012

12 Rabiulawal=5 Feb 2012

12 Rabiulawal adalah hari lahir saya. Kebetulan tahun ini jatuh pada 5 Feb yang merupakan ulangtahun perkahwinan saya.

050212 sepatutnya ulangtahun perkahwinan kami yang ke-7.. Kami sempat meraikan hanya ke angka 4 sahaja.Selepas itu, hanya tinggal kenangan yang saya takkan lupa. Walaupun cuma 4 tahun bersama, ianya kenangan terindah dalam hidup saya. Anugerah yang tidak boleh dijual beli. Walaupun sekejap tetapi sangat bermakna.

"Ya Allah yang Maha Besar, Maha Pengasih dan Maha Penyayang..ampunkan dosa-dosa suamiku Ridzam bin Zainol. Limpahkan dia dengan rahmat dan kasih sayangMu. Tempatkan dia di kalangan orang-orang yang Kau redhai. Jauhkan dia dari azab kubur dan seksa api neraka. Berikan dia kerehatan yang nyaman. Masukkan dia ke dalam syurgaMu tanpa perlu dihisab Ya Rabb..Masukkan dia ke dalam syurgaMu dengan rahmatMu.. Ya Allah, berikan balasan kebaikan kepada suamiku kerana dia seorang suami dan bapa yang baik dan adil..
Amin..."

Kita selalunya lupa bila tarikh lahir kita dalam bulan Islam. Lebih mudah mengingati dalam tarikh masihi. Ianya berlaku begitu kerana kebiasaan. saya ingat tarikh lahir dalam bulan Islam sebab bersamaan dengan tarikh lahir junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w..Ianya lebih mudah. Bertambah lagi setahun umur saya. Syukur dengan nikmatNya.

Saya meraikan harijadi dan ulangtahun perkahwinan di pusara Ijam dengan redha..redha dengan segala takdir hidup saya.

Thursday, February 2, 2012

ABE

Abe adalah panggilan saya untuk Ijam. Sebelum kahwin saya dah set tak nak panggil suami saya 'abang' sebab rasa macam adik beradik. Saya nak panggil suami saya dengan panggilan manja dan istimewa. Bila berkahwin dengan Ijam saya panggil dia sayang. Tapi panggilan tu tak kekal lama. Allah ilhamkan saya untuk panggil dia Abe (sebab dia org kelantan) dan disingkatkan menjadi BE..walaupun maksudnya abang tapi bunyinya lain..panggilan tu kekal sampai akhir hayat. Panggilan yang sama digunakan oleh kawan2 dia di ofis. Bila sebut Abe@Be orang tau itu Ijam.

Perkataan Abe sangat istimewa pada saya. Dulu perkataan tu keluar dari mulut saya lebih 10 kali dalam sehari. Siang malam pagi petang dia yang saya cari.

Bila Ijam dah takde, ada masanya saya terlajak panggil orang lain dengan perkataan tu. Pernah bos sendiri pun saya panggil Abe. Saya malu sendiri!. semakin lama saya semakin boleh kawal diri.

Dah lama saya tak sebut perkataan Abe. Semalam saya tak tau kenapa dan macam mana saya boleh terkeluar panggil orang lain Abe. Satu perasaan halus terbit dalam hati. Serta merta saya teringat Ijam. Rindu sangat.

Lamanya saya tak jumpa awak Be, tak dengar suara awak, tak sentuh awak..dah hampir 3 tahun awak tinggalkan saya tapi saya terasa macam baru semalam.

Saya rindu awak Be...



Tuesday, January 31, 2012

Biadap

Manusia setinggi mana pun pendidikan dan kedudukan tapi kalau tiada budi bahasa dan sopan santun, lebih rendah tempatnya dari orang yang merempat dan mengemis. Biar tak berpelajaran tapi jangan kurang ajar.

Bak kata orang, biar miskin harta tapi jangan miskin budi bahasa.

Macam mana orang akan hormat kita kalau kita sendiri tak pandai nak hormat orang.

Thought of the day: Jangan taksub sangat dengan jawatan yang dipegang. Mati nanti tinggal semuanya yang dibawa cuma amalan. Jawatan yang dipegang hari ini boleh mengheret ke dalam neraka kalau tak betul cara amanah dilaksanakan.

Friday, January 27, 2012

Bila rindu...

Sudah lama saya tak balik kampung. Lebih sebulan juga rasanya. Setiap kali hujung minggu ada saja perkara yang perlu diselesaikan. Secara tiba-tiba saya rasa jauh dari Ijam sebab dah lama tak jenguk pusara dia seolah-olah saya melupakan dia. Bukan tak ingat, lupa jauh sekali. Dia tetap di hati saya. Dia yang menaikkan martabat saya menjadi seorang isteri dan ibu.

Saya putuskan balik menjenguk dia. Sekejap pun jadilah. Saya terasa rindu saya yang sangat sarat tiba- menerjah. Lega dapat melawat pusara dia. Lama saya di situ. Bercerita, biarpun dia tak boleh mendengar, mengadu biarpun dia tak boleh lagi memujuk dan bertanya walaupun tiada jawapan yang diterima.Tapi saya rasa dekat dengan dia seolah2 dia ada di sisi.

Berada di sini membuatkan saya teringat saat awal dia meninggalkan saya. Di sini saya melepaskan tekanan di jiwa. Bercerita dan terus bercerita seolah2 dia ada bersama. Tak ada rasa jemu ataupun bosan. Lamanya saya tinggalkan Ijam sendiri di sini. Saya rindu dengan rutin yang dulu. Dan yang pasti, saya rindu dia!

Saturday, January 7, 2012

Aku Kan Abang....

2 hari sebelum sekolah Danish buat rawatan gigi (saya lupa apa nama teknik rawatan tu). Mula2 dia memang macho. Siap menyanyi riang ria sebelum dipanggil. Semua poster dalam klinik tu jadi bahan untuk dia bertanya. Sejam menunggu, sejam jugaklah saya jadi penglipurlara menjawab, menjelaskan dan bercerita tentang macam2. Ada auntie hantar cucu dia puji2 dia pandai, tak takut jumpa dentist. Perlahan kat telinga saya dia jawab 'memanglah..aku kan abang.'..(skrip Upin & Ipin).

Masuk bilik rawatan dia masih ok. Dia boleh gelak2 bila doktor adjust kerusi tu. Half way of the treatment dia masih maintain ok. Tak lama lepas tu dah mula keluar suara syahdu, lepas tu makin lama makin kuat. Sudahnya melalak dia dalam bilik tu. Air mata campur air hidung campur peluh. Hilang dah macho dia kejap tadi.

Treatment lebih kurang 20 minit jadi huru hara. Nurse siap tutup pintu tak nak budak2 kat luar fobia pulak dengar suara Daniah meraung. Hehehe...

Selepas tu bila ditanya kenapa menangis, dia jawab 'betapa pahitnya ubat tu, betapa macam nak koyak mulut adik sebab kena buka besar..betapa tajamnya alat dia.'.

Saya pun jawab la..betapa tadi awak kata awak ni abang la konon...ermmm....