A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, July 31, 2012

11 Ramadhan

Hari ini 11 Ramadhan. Sudah 11 hari Danish berpuasa tanpa sekalipun meninggalkan sahur. Alhamdulillah..

Saya pun tak sangka dia boleh bertahan berpuasa. Merengek nak makan pun dah kurang. Dia semakin teruja bila jumlah hari dia berpuasa semakin bertambah. Setiap hari dia akan semak log puasa dia.

Seronoknya kalau Ijam ada bersama melalui pengalaman pertama anak dia berpuasa. Saya tak tahu apa yang akan Ijam buat untuk reward Danish sebab berpuasa. Mungkin akan dibawa ke bazaar, mungkin dibelikan bunga api, mungkin menambah koleksi kereta hotwheel..segalanya mungkin. Saya yakin kalau Ijam ada dia mesti akan beri reward pada Danish. Dia sangat pandai mengambil hati dan menggembirakan orang lain.

Suatu hari, Danish bercakap sesuatu yang sangat menyentap hati dan perasaan saya. Dia nak solat tarawikh di masjid macam Wafi yang ikut papanya ke masjid. Dia bertanya pada saya dia tak boleh tarawikh di masjid sebab dia tak ada papa ke?

Bukan sayang, bukan itu sebabnya. Ramai orang di masjid nanti Adik susah nak cari Mama. Mama kat tempat girl, Adik kat tempat boy. Lagipun solat tu lama, nanti kaki adik penat. Nanti bila dah besar, tulang dah kuat, kita solat kat masjid ye. Sekarang ni, solat dengan Mama aje kat rumah, boleh?
Alhamdulillah dia masih boleh dipujuk. Dalam masa yang sama saya pujuk diri sendiri agar air mata jangan jatuh menitis!

Ramadhan menerbitkan satu perasaan yang sangat sukar untuk saya jelaskan. Mengenangkan Ijam, melihatkan Danish menjadikan hati saya tak keruan.


1 comment: