A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, May 17, 2012

Hari Guru

Semalam adalah Hari Guru.

Zaman sekolah dulu, Hari Guru adalah hari yang boleh buat saya susah hati. Saya susah hati sebab memikirkan apa hadiah yang nak saya berikan pada cikgu nanti. Nak beli duit takde. Duit poket pun cukup-cukup untuk makan. Masa tu la pusing satu umah tengok apa barang yang boleh diambil untuk dijadikan hadiah.
Hasilnya, kadang-kadang gelas sebiji ataupun sebuku sabun mandi ataupun setin sardin jadi hadiah cikgu. Kadang-kadang mak tau tahu pun yang barang dia dah dikorbankan. Sedar-sedar dah takde.
Itu cerita zaman kesusahan yang mana kami sembilan beradik membesar bagaikan anak tangga. Umur kami hanya selang 2/3 tahun. Tak kebulur pun dah cukup baik ini kan pula nak sediakan hadiah untuk cikgu. Memang tak masuk dalam senarai perbelanjaan mak.

Keadaan sudah berubah. Saya mampu menyediakan kehidupan yang lebih baik untuk Danish. Saya mampu bawa dia ke kedai pilih sendiri hadiah untuk ustazahnya. Memang dia boleh memilih tetapi masih saya tetapkan had harga. Bukan kedekut ataupun berkira tetapi saya mahu dia hidup bersederhana. Ramai sangat orang di kedai tersebut. Saya kira semuanya dengan tujuan yang sama-mencari hadiah untuk guru.

Beruntungnya anak-anak sekarang. Tak payah runsing tentang hadiah untuk guru. Ibu bapa tahu apa yang mereka perlukan. Tak perlu cari sabun buku atau setin sardin untuk dijadikan hadiah. Guru-guru sekarang pun tak pernah dapat hadiah macam tu agaknya. Kalau Danish tahu cerita saya hadiahkan sebuku sabun mandi dulu-dulu mesti dia gelak sakan agaknya...:)

Selamat Hari Guru pada semua guru di Malayisa. Semoga kerjaya anda diterima sebagai ibadah dan menjadi amal kebaikan yang berterusan.

Amin..



No comments: