A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, October 28, 2010

Rasa Cemburu

Kenapa rasa cemburu?

Saya bukan orang yang mudah rasa cemburu. Sepanjang usia perkahwainan saya dengan Ijam, tidak pernah kami berselisih faham kerana cemburu. Saya tidak pernah berprasangka dengan Ijam atau cemburukan dia dengan wanita lain sehinggakan ada kawan saya yang berkata saya ni wanita abnormal..(iye ke???...) Kepercayaan saya pada dia mengatasi rasa cemburu. Saya tidak cemburu pada Ijam sebab tidak ada perlakuannya yang boleh menimbulkan rasa cemburu. Jadi, mengapa perlu rasa cemburu sedangkan ianya tidak perlu. Dalam keadan biasa, perempuan mestilah selalu cemburu dengan suaminya..barulah dipanggil normal agaknya.. Cemburu kan tandanya sayang...:)

Cemburu itu melemaskan dan saya tidak mahu orang yang saya sayang lemas dengan perangai dan sikap saya yang cemburu. Cemburu biarlah pada tempat dan masa yang betul..itu pendapat saya.

Tetapi sekarang rasa cemburu tu seolah-olah ada dalam diri saya. Saya pun tak tahu kenapa saya rasa macam ini. Mungkin rasa unsecure atas sesuatu perkara yang masih belum pasti ataupun sikap individu itu yang membuatkan saya tidak percayakannya dan seterusnya merasa curiga sehinggakan rasa cemburu itu timbul.

Kadang2 hati saya berprasangka yang bukan2 dan fikiran saya mula memikirkan yang entah apa-apa. Keadaan ini melemaskan saya. Saya cuba kawal cemburu itu tetapi ianya tetap ada. Saya rasa jiwa saya tak tenteram. Cemburu itu tetap hadir walaupun dalam keadaan yang terkawal. Saya bukan lagi seperti dulu - orang yang tanpa rasa cemburu. Saya kurang pasti dengan apa yang sedang berlaku dalam diri saya sekarang.

Susah rupanya hidup dengan rasa cemburu. Saya sedang cuba mengatasi rasa itu. Saya pun tak tahu kenapa la pulak saya dah ada rasa cemburu sekarang ni..

Kenapa eh??..

No comments: