A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, October 29, 2010

Masih Terasa

Dalam tazkirah pagi ini Prof ada memaklumkan tentang Pn Ayu-adik ipar beliau yang akan melalui satu pembedahan akibat dari kanser payudaranya yang telah merebak ke paru-paru dan jantung. Bila saya baca entri Prof-Doa buatmu Ayu, tiba2 saya terasa sebak.

Fikiran saya melayang pada satu peristiwa dalam hidup saya. Dapat saya rasakan perasaan yang pernah saya lalui dulu datang kembali. Ianya kenangan dan perasaan juga debaran yang saya lalui pada saat2 Ijam diusung ke dewan pembedahan kerana kansernya telah merebak ke usus dan menyebabkan beberapa komplikasi yang lain. Perasaan itu menyusup masuk ke hati dan dan visual kenangan terbayang2 di mata saya. Hati saya bergetar menahan rasa.

Kenangan itu datang lagi.

16 Mei 2009 @ 9.00 a.m - Pada waktu itu, Ijam ditolak masuk ke dewan bedah dengan ditemani saya seorang. Ketika itu masih pagi dan keluarganya masih belum tiba. Susah untuk saya gambarkan perasaan saya ketika itu. Doktor secara peribadi memaklumkan tentang peluang dan risiko yang ada pada saya. Ianya di luar pengetahuan Ijam. Saya tidak begitu setuju dengan pembedahan itu tetapi Ijam tetap mahu ianya dijalankan. Antara rela dan terpaksa saya hantar Ijam hingga ke pintu dewan bedah. Atas budi bicara doktor, saya dibenarkan menemani hingga ke atas katil pembedahan. Saya bersama dengannya sehinggalah dia tidak sedarkan diri kerana bius. Itulah saatnya interaksi terakhir antara saya dan Ijam. Saya melangkah keluar meninggalkannya dalam keterpaksaan dan air mata yang berjurai-jurai.

Selapas itu semuanya berubah. Tiada suara, senyuman mahupun pandangan matanya lagi. Yang tinggal hanya nafasnya yang turun naik dengan alat bantuan. Saya tidak menjangka begitu pengakhirannya. Tiada apa yang mampu saya buat kecuali berserah dan mengharapkan keajaiban berlaku. Pada waktu itu, saya berserah seratus peratus kepada Allah. Saya betul2 tak punya apa2 daya.


Lalu kini saya dapat memahami dan merasai situasi yang dilalui oleh Pn Ayu dan keluarganya sekarang. Saya doakan Pn Ayu diberikan kekuatan dan terus redha dengan apa yang ditentukan untuknya. Semoga beliau dan keluarganya terus tabah dengan ujian ini.


Saya doakan kesejahteraan mereka.

No comments: