A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, November 3, 2010

Banjir

Banjir mula melanda beberapa negeri di utara dan pantai timur Malaysia. Mungkin ada yang beranggapan ianya satu fenomena biasa di hujung tahun bila musim tengkujuh mula menjengah. Walau macam mana biasa pun fenomena itu, bila ianya berlaku ia akan tetap menjadi kenangan yang pahit untuk dikenang.

Banjir kali ini dikatakan lebih besar dari yang biasa dan paling buruk dalam sejarah. Ada kawasan yang tidak disangka2 turut dilanda banjir. Perkara yang sama pernah berlaku kepada masyarakat Segamat pada tahun 2006. Banjir besar yang tidak disangka2 menenggelamkan keseluruhan bandar Segamat. Pengalaman pertama dalam hidup saya berhadapan dengan suasana yang mencemaskan. Tiada bekalan air dan elektrik untuk tempoh lebih 48 jam. Syukur pada masa itu Ijam masih ada. Kalau dalam keadaan sekarang saya tak tahulah macam mana nak hadapi keadaan sebegitu.

Banjir ini perlu dilihat dalam aspek yang positif. Yang paling penting kita perlu bertawakal dan redha dengan ketentuan Allah. Apa jua yang diturunkan kepada kita adalah yang terbaik untuk diri kita. Ujian yang diberikan merupakan satu kaedah untuk kita kembali dan dekat kepadaNya. Kepayahan dan kesusahan yang dilalui dengan redha akan dianguerahkan dengan kebaikan dan kemanisan di penghujungnya.

Semoga saudara dan sahabat di Kedah, Kelantan dan lain2 negeri yang dilanda banjir bersabar dengan ujian ini.

1 comment:

saljuhumairah said...

salam kak jaja..
wah...rajin update skunk..
best2 dah ada kawan..
pasni boleh la..kita compile penulisan buat buku...hehehe..

catatan seorang penolong pendaftar akademik..