A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, November 16, 2010

Salam Aidiladha


Selamat Hari Raya Aidiladha

Sedikit maklumat tentang hari istimewa ini untuk dikongsi bersama.

"Hari Raya Aidiladha merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam seluruh dunia. Ia
adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri. Aidiladha disambut pada hari ke-10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha pada pagi 10 Zulhijjah. Ibadah korban boleh dilakukan sama ada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.

Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t."

Merenung dalam diri sendiri, saya terfikir mampukah saya berkorban dengan sepenuh hati dan semata2 kerana Allah. Berkorban perasaan, hati dan rasa dan mungkin juga harta bila sampai masanya. Kita boleh berkorban bila keadaan memaksa untuk melakukan sedemikin namun mencari keikhlasan dalam pengorbanan itu amat sukar.

Saya memohon kepadaNya setiap hari sekurang2nya 5 kali agar saya menjadi hamba yang bersyukur dan redha dengan apa jua takdir yang ditentukan untuk saya. Harapan saya bila sampai masanya untuk saya berkorban atas sesuatu perkara, saya akan mampu melakukan pengorbanan itu dengan ikhlas dan redha.

InsyaAllah...

1 comment:

Anonymous said...

salam puan...selamat hariraya aidiladha utk puan dan danish...dilla