A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, August 2, 2010

P.e.l.a.n.g.i.

Pelangi sering dikaitkan dengan sesuatu yang indah dan menggembirakan. Ia biasanya sebagai kiasan untuk menggambarkan perasaan bahagia dalam diri seseorang dan orang yang membawa kebahagiaan itu istimewa dan indah seperti pelangi.

Saya teringat sebuah lagu tentang pelangi - Pelangi Petang nyayian Allahyarham Sudirman. Semasa di sekolah rendah, lagu itu menjadi siulan ramai. Tidak terkecuali, gadis2 tak cukup umur macam saya walaupun langsung tidak memahami maksud yang tersirat. Yang pasti, ianya sedap untuk didendangkan...

Satu mitos tentang pelangi sewaktu saya kecil - jangan menunjuk jari pada pelangi, nanti tangan kamu akan kudung!. Satu dongeng yang entah apa logiknya tetapi ditakuti dan kami patuh pada amaran itu. Lalu, bila ada pelangi, kami tidak berani menunjuk dengan jari tetapi memuncungkan mulut untuk menunjukkan arah pelangi. Kini, saya tersenyum sendiri bila memikirkan naifnya saya percaya perkara macam tu..namun ianya manis untuk dikenang.

Hakikatnya, pelangi itu memang indah dan keindahan itu patut dinikmati dan dihargai. Walaupun hadirnya cuma seketika, namun kemunculannya sentiasa menceriakan. Indahnya ciptaan Allah sebagai bukti kekuasaanNya.

Saya suka pelangi yang ada dalam hidup saya.... :)



No comments: