A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, August 13, 2010

Salam Ramadhan


Ramadhan datang lagi...

Tahun ini saya lalui Ramadhan yang datang tanpa Ijam-sama seperti setahun yang lalu.

2008 - Saya melalui Ramadhan dengan jiwa yang yang haru-biru apabila dimaklumkan tentang kanser yang bersarang dalam tubuh Ijam. Memikirkan masa depan pada ketika itu menyebabkan jiwa saya resah dan gundah. Ada ketikanya rasa putus asa dan kecewa.
Namun, hikmah di sebalik itu - ianya berlaku dalam bulan yang penuh kerahmatan. Lalu Ramadhan 2008 menjadi titik permulaan kebergantungan saya secara total kepada ALlah s.w.t atas semua ketentuan takdirNya.

2009-Ramadhan saya lalui dalam keadaan yang sangat sukar. Hati saya sentiasa berasa walang. Tiada lagi Ijam peneman sahur dan berbuka. Saya hidup dalam kenangan dan kenangan itu sangat menyiksakan. Ramadhan tahun itu saya rasakan seperti satu putaran filem yang menayangkan kenangan Ramadhan saya bersama Ijam. Airmata menjadi peneman setia jiwa yang lara.

2010 - Ramadhan datang lagi. Bohong kalau saya katakan saya tidak merasakan apa yang saya rasa setahun yang lalu. Bezanya kali ini, saya lebih kuat walaupun ada ketikanya saya tewas juga dalam perasaan sendiri. Solat Tarawikh di malam pertama Ramadhan membuatkan kenangan berpuasa bersama Ijam kembali hidup. Dan perasaan saya semakin terdera. Rindu yang tersimpan menyesakkan dada. Hanya Allah yang tahu apa yang saya tanggung.

Ramadhan menyimpan ceritanya yang tersendiri buat saya. Kenangan Ramadhan bersama insan seiistimewa Ijam tidak akan pernah saya lupakan kerana di situ ada kekuatan untuk saya meneruskan kehidupan.

Selamat menjalani ibadah puasa untuk semua. Semoga Ramadhan kali ini lebih mulia dan lebih baik dari yang sebelumnya.




1 comment:

Anonymous said...

Sedih pula saya baca entri ini.... sabarlah puan... segala yang berlaku ada sebabnya... Allah Maha mengetahui.... Kita sedekah kan al fatihah pada arwah suami puan....al fatihah...