A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, August 27, 2010

kecil tapi BESAR

Semalam jari hantu tangan kiri saya digigit semut. Saya tidak perasankan ia ada di situ bila saya sedang menolak pagar rumah. Semut itu mengggit jari saya dan melekap kejap sehingga sukar untuk saya tanggalkannya dari jari saya. Saya gunakan anak kunci rumah untuk menolaknya jatuh. Bekas gigitan semut itu memerah dan seolah2 ada darah beku. Mungkin semut itu terlalu marah atau mungkin terkejut sehinggakan kesan gigitannya begitu kuat. Rasa pedih, sakit dan gatal mula terasa.


Saya tidak ambil pusing sangat dengan rasa itu kerana berpendapat apalah sangat bisa semut yang saiznya hanya lebih kurang 2cm itu. Saya biarkan sahaja rasa sakit tu dengan harapan yang ianya akan surut sekejap lagi lagipun saya perlu bersiap untuk majlis Iftar dan majlis amal di Masjd As-Syakirin UiTMJ.


Ketika majlis sedang berlangsung saya rasakan jari saya semakin gatal dan mula terasa kebas. Jari saya sudah membengkak dan mula berwarna kemrah-merahan. Saya sapukan minyak gamat namun nampaknya tak berkesan. Mungkin dah terlewat waktunya.

Dan hari ini jari saya masih lagi membengkak, masih lagi merah dan gatal. Nampak tak cantik sungguh bila dibandingkan dengan jari-jari yang lainlain yang sihat. Hmm..hebat juga penangan semut kecil tu..


Bila direnungkan, ada pengajaran di sebalik kejadian ini:
(i) Ada sesetengah benda yang kita selalu pandang kecil. Pandang remeh akan kemampuan dan kebolehan yang ada pada benda itu. Dan yang lebih malang, Kadang-kadang kita tidak perasan langsung akan kewujudannya sebab benda itu kecil. Tetapi jangan disangka benda yang kecil itu lemah dan tidak berupaya. Benda yang kecil itu boleh jadi akan menyumbang untuk sesuatu yang sangat besar. Buktinya, semut yang kecil itu telah menyebabkan jari saya membengkak kembang semacam ...

(ii) Apa yang Allah jadikan itu adalah yang terindah dan terbaik untuk kita. Jari yang membengkak ini membuatkan saya menghargai jari saya yang sihat..:). Kita perlu belajar bersyukur.



No comments: