A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, August 23, 2010

R.A.H.S.I.A.


Tidak semua perkara boleh kita kongsi dengan orang sekeliling.

Ada ketikanya berdiam diri tentang perasaan dan rasa hati lebih baik bagi mengelakkan persepsi yang kurang enak. Boleh juga berlaku sikap berdiam diri dan berahsia ini menimbulkan spekulasi dan juga andaian-andaian yang negatif. Kita mungkin dikategorikan sebagai sombong, ego, pentingkan diri sendiri dan banyak lagi sikap2 yang tidak manis.

Mungkin juga akan ada yang terasa dan terluka dengan sikap berahsia ini. Individu yang terpenting dalam hidup akan merasakan bahawa dirinya tidak penting atau tidak dihargai atau si dia akan merasakan kita tidak bahagia dengannya sehinggakan tidak mahu berkongsi rasa. Itu boleh saja berlaku.

Pandangan dan penilaian setiap manusia adalah berbeza. Maka kita boleh punya alasan yang berbeza-beza untuk berahsia.

Secara jujur, saya agak perahsia orangnya terutama tentang hal-hal yang berkaitan dengan maruah dan reputasi. Lalu selalunya saya akan simpan sendiri apa yang ada di dalam hati. Tanpa saya sedar ada insan-insan yang merasa tersisih dengan sikap saya itu. Merasakan diri tidak penting dalam kehidupan saya. Tetapi, bukan itu hakikat sebenarnya. Saya tiada niat untuk membelakangkan sesiapapun terutamanya insan-insan terpenting dalam hidup saya. Cuma saya lebih selesa bila sesuatu rahsia itu kekal menjadi rahsia. Apa yang paling utama, dia tahu siapa dia dalam hidup saya.

Rahsia di hati hanya Allah yang tahu!



3 comments:

Ahmad Nawawi Yaakob said...

RAHASIA TU...

mamadanish said...

biarlah rahsia ustaz..hehehe

Anonymous said...

Jangan Sampai Hipokrit!! Sometimes we don't realize that we are hypocrite