A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, August 30, 2010

Kurung Biru

Hari Raya akan tiba tidak berapa lama lagi. Lagu-lagu raya sudah mula rancak berkumandang di corong-corong radio. saya teringat pada sebuah lagu - Sepasang Kurung Biru. Lagu nyanyian Khairil Johari Johar ini adalah lagu kegemaran Ijam. Setiap kali tiba musim Hari Raya, dia akan menanti-nanti lagu ini dan kebiasannya lagu ini amat jarang sekali keluar radio. Jadi bila dia dengar je lagu ni, dia akan kuatkan suara radio sambil menyanyi penuh perasaan.

Setiap kali Hari Raya dia akan hadiahkan saya sepasang kurung biru. Itu wajib, tidak kiralah apa warna tema pakaian kami untuk tahun berkenaan. Apa yang pasti, sepasang kurung biru untuk saya mesti ada. Setiap kali saya bertanya kenapa asyik baju kurung biru, dia akan menjawab dengan gurauan - "Bila dengar lagu favourite dan tengok awak pakai baju kurung biru, baru saya rasa seronok nak raya". Dan biasanya saya akan menunjukkan reaksi tak percaya-mencebik bibir dan dalam hati akan berkata..kelentong je lebih!

Pernah juga saya protes dan meminta untuk warna lain. Jawapan dia mudah - "Pilihlah warna apa yang awak nak, tapi sepasang mesti warna biru". Dan akhirnya saya akan memilih dalam merajuk!
Awak jangan merajuk yang..mana tau suatu hari nanti awak jatuh kasih dengan semua baju kurung biru yang saya bagi..kata2 Ijam setiap kali saya merajuk selepas saya tewas dalam proses tawar-menawar untuk tidak membeli baju kurung biru.

Setahun yang lepas dan untuk seterusnya tiada lagi sepasang kurung biru untuk saya. Terasa rindu pula nak memilih baju kurung biru macam dulu. Rindu nak tawar-menawar untuk tak perlu beli baju biru dan rindu nak merajuk sebab sepasang kurung biru!

Memang betul apa yang Ijam pernah cakap dulu - sekarang saya rasa sayang sangat pada baju kurung biru yang dihadiahkan dulu.

Sepasang Kurung Biru
Oleh: Khairil Johari Johar
Tiada salam atau ucapan
Tiada pesan tanda ingatan
Susana penuh keriangan
Ku teringat pada seseorang oh...
Dihari yang berbahgia ini
Hatiku kosong dan sepi sekali
Betapa manis kenangan lalu
Menyambut raya bersama denganku oh...
Tiada bisikan lembut yang kudengar
Hanya suara azan sayup bergema
Masih kurasakan hangat tanganmu
Di pagi raya bersalam denganku
Tetamu datang tetamu pergi
Namun tak tiba orang ku nanti
Hanya sepasang kurung nan biru
Menjadi teman mengubat rinduku oh...

4 comments:

Ahmad Nawawi Yaakob said...

saya pernah menggilai lagu ini tahun-tahun yg lalu.. bawa masuk ke kelas dan pelajar pun turut suka dan 'sebak'.. keinsafan

Anonymous said...

Salam Puan,sedih saya bila membaca n3 puan kali ni..mcam dia tau je yang dia takkan lama bersama puan.Memang sedih dan pilu beraya tanpa orang yang menjadi tulang belakang kita,sabarlah..saya harap puan berbaju kurung biru raya ni..Dilla

mamadanish said...

ustaz: dulu saya x suka lagu ni sbb lagu sedih utk hari raya tp skrg saya menunggu2 lagu ni sbb mengingatkn saya pada Ijam.

Dilla: Belum rezeki saya berbaju kurung biru tahun ini..:)

Maria Hadiey said...

salam kak jaja..

Baca entry kak jaja ni, buat saya teruja tau..sweetnya Arwah Abg Ijam kan... sampai macam tu sekali...