A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, July 21, 2010

Jalan Yang Mana?

Ada banyak kemungkinan yang kita akan silap membuat pertimbangan dan percaturan dalam hidup ini. Ada masanya kita perlu membuat pertimbangan dan pilihan.


Seandainya kita berada dalam situasi seperti analogi di bawah, lalu jalan mana harus dipilih?



JALAN YANG MANA??

Jalan A, sangat mudah-tiada halangan ataupun masalah. Hanya jalan lurus dan tiada cabaran. Namun tiada pemandangan indah untuk dinikmati. Segalanya sangat plain dan hambar.

Jalan B sangat mencabar. Banyak halangan dan boleh dikatakan hampir pasti bahawa diri akan terluka, berdarah mungkin juga tersungkur sebelum sampai ke penghujungnya. Namun di laluan itu ada nikmat2 dan keindahan yang membelai jiwa dan menyenangkan.

Persamaan antara dua jalan ini - tidak diketahui bagaimanakah penghujungnya.Sama ada pengakhiran yang baik, manis,indah atau sebaliknya.

Kewarasan akal dan sifat ehsan mungkin mendesak untuk memilih Jalan A namun hati dan perasaan lebih cenderung kepada Jalan B. Satu situasi biasa bila hati dan akal memainkan peranan. Lalu jalan mana harus dipilih?

Masih relevankah peribahasa "bersusah2 dahulu bersenang2 kemudian" jika memilih Jalan B sedangkan penghujung jalannya belum tentu senang. Atau perlu memilih Jalan A dan hilang nikmat dan pemandangan indah yang ada di Laluan B walhal penghujung jalan nanti mungkin juga tidak beroleh apa2.

Masih keliru dan tidak tahu jalan mana perlu dituju kerana sekali pilihan dibuat, maka tiada lagi peluang untuk berpatah balik. Satu pertaruhan yang bukan mudah.

Lalu, jalan yang mana perlu dipilih?








4 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum Pn Jaja,

Jalan terbaik, buat solah istikharah, minta Allah bantu buat pilihan terbaik. Selepas beristikharah dan membuat pilihan, apa juga dugaan kena hadapi dengan tabah kerana Allah tahu apa yang baik untuk kita. Wallahua'lam.

Sekadar berkongsi pandangan :)

Rose.

ms.legolas said...

setuju dgn Rose..



ms.legolas

mamadanish said...

rose & ms legolas: TQ

Dziauddin said...

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: 'Bilakah datangnya pertolongan Allah?' Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat." - (Surah Al Baqarah: 214)