A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, April 9, 2010

Strategi & Penipuan

Hari ini aku tergerak ke sebuah gedung kain terkenal di sini. Niat di hati nak tengok juga betul2 murah ke sebab promosi yang dibuat bukan calang2..waktu rehat yang agak panjang membolehkan aku membuat edisi tinjauan di situ..:)

Aku terus ke floor yang biasa aku pergi untuk membeli..sebelum ini memang ada baju yang berkenaan di hati dan aku mengambil kesempatan jualan murah ni untuk melihat kot2 harga tu ada potongan ..bolehlah beli sepasang dua..

Aku terus mencari2 kain yang aku maksudkan dan bila dah jumpa, harganya masih lagi sama..aku tak terkejut pasal tu, tapi yang aku terkejut bila kad harga tu (price tag yang biasanya org gantung2 masa sale) mempamerkan harga yang lebih tinggi. Konon2 harga asal RMXXX-XX bila sale ni jadi RMXX-XX sedangkan itulah harga asal yang aku pernah beli masa bukan sale!

Ini dah kira menipu. Aku jadi tawar hati dan terus je balik. Bila sales girl yang dok follow aku tu tanya tak nak ke kain tu, aku pun jawab "saya tunggu tak sale lah..tu pun memang harga asal kain tu kan...Dia pun tak boleh nak kata apa lagi.. bukan salah dia pun..

Bila keuntungan dan kekayaan mula menjadi keutamaan maka penindasan dan penipuan akan mengambil tempat, meninggalkan kejujuran dan keadilan terpinggir entah di mana..

Hadis Rasullulah saw, Riwayat Tirmizi
“Ahli peniagaan yang jujur dan amanah akan di tempatkan berserta dengan para nabi, para saddiqin dan syuhadah".

Wallahualam...

1 comment:

Maria Hadiey said...

kak jaja..saya rasa cam tau kat mana tu?tapi..sypp....biarkan je dia...