A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, December 31, 2010

Tulisan Terakhir



Bunyi macam dah tak nak menulis lagi pulak..

Sebenarnya ini adalah tulisan terakhir untuk 2010. 2011 is coming!

Saya akan terus menulis di blog ini selagi ada upaya. Saya sayang blog saya. Blog ini menjadi tempat untuk saya memperbaiki kemahiran menulis dan bercerita. Kerapkali sebagai tempat meluahkan apa yang terbuku di hati. Kalau ada yang tidak suka blog taupun merasakan ianya medium untuk menyebarkan fitnah dan sebagainya, itu terpulanglah atas diri dan prinsip masing2.

2010 bakal berlalu meninggalkan kita. Tahun baru akan menjelang sekejap saja lagi. Bertambah lagi masa yang dipinjamkan untuk kita. 2010 meninggalkan banyak warna2 perasaan - yang pahit, manis, kecewa, gembira dan macam2 kenangan dalam kehidupan saya. Itulah yang dinamakan kehidupan-penuh dengan kejutan dan pengajaran.

Tidak kisahlah sama ada 2010 adalah tahun kejatuhan atau kegemilangan untuk kita, apa yang penting kita bersyukur dan redha dengan apa jua ketentuan takdir kita.

Semoga 2011 menjadikan saya individu yang lebih baik.


Tak sabar nak tengok my lil prince Danish sekolah tahun 2011 ni...:)


Gambar ihsan: manilyntingcang.com

Friday, December 24, 2010

Hari ini 24122010

Hari ini....

Danish is ready for school!

Hari ini saya bawa Danish mendaftar di Sekolah Tadika Agama Ar-Raudhoh, Segamat. Nampaknya Danish ok bila ditanya oleh ustazah Nas dan bersemangat untuk ke sekolah. Mula2 dia macam tak faham 'ustazah' tu apa sebab biasanya saya akan sebut 'teacher'. Kelakar tengok muka dia blur dengar perkataan 'ustazah'..hehehe..
Kelengkapan persekolahan semuanya saya dah selesaikan awal2 kerana hujung2 bulan ini saya akan sibuk dengan pendaftaran pelajar baru UiTM.
Harapan saya Danish akan terus bersekolah dan tidak mogok seperti sebelum ini. Mulai 03 Januari nanti, Danish akan rutin baru and school, homework and teacher will be in his diary..InsyaAllah...

Hari ini...

Merupakan hari lahir Ijam. Dia sepatutnya menyambut hari lahir yang ke-32. Kenangan kami bersama kembali segar dalam kotak ingatan saya. Deep in my heart, I miss him a lot!
Pagi ini satu sms saya terima - "Jaja, hari ini kami celebrate ulangtahun Maybank yang ke-50 dan salah satu acaranya adalah bacaan Yaasin untuk Ijam. Hari ini sepatutnya ulang tahun Ijam". Sms dari Abang Amin, sahabat Ijam yang rapat, yang banyak membantu kami dulu sehingga kini. Sms itu saya terima ketika dalam perjalanan ke pejabat dan secara tiba2 saya rasa tersentuh sangat dengan isi kandungannya. Saya sangat2 tersentuh dengan ingatan dan kasih sayang kawan2 Ijam padanya. Mereka adalah kawan2 yang baik dan sentiasa menyokong dan membantu kami. Perjalanan saya ke pejabat pagi ini bertemankan air mata dan sendu yang panjang. Rindu saya semakin sarat!


Hari ini...

2 orang rakan saya menamatkan zaman bujang masing2. Mohd Zul-Azmi Ishak dan Shaiful Anuar Sabu masing2 memilih tarikh ini untuk melangsungkan majlis pernikahan mereka. Saya doakan kebahagiaan mereka berkekalan hingga ke akhir hayat. Semoga rumahtangga mereka dilimpahi dengan keberkatan dan keredhaan Allah...InsyaAllah...
Perkahwinan itu satu anugerah indah dari Allah. Hargai dan peliharalah ia sebaik mungkin.

Hari ini...

Ibu kepada sahabat saya yang pernah saya tulis di sini dahulu meninggal dunia setelah hampir 3 minggu koma. Masanya telah tiba. Kembaranya di bumi ini telah sampai ke penghujungnya. Kepada sahabat saya Fiza, redhalah dengan ketentuan ini, berlapang dadalah dengan ujian Allah. Saya doakan ibu beliau beroleh kesejahteraan di sana. Al-Fatihah!

Wednesday, December 22, 2010

Bukan Yang Terbaik

Ada ketikanya apa yang kita mahu dan inginkan tidak kesampaian. Yang berlaku bukan seperti apa yang diharapkan. Bila ini berlaku, akan timbul rasa kecewa, hampa dan duka. Persoalan demi persoalan dengan awalan kenapa...kenapa dan kenapa akan terus bermain-main difikiran hingga menyesakkan dada.

Hati dan keinginan berharap agar apa yang diimpikan menjadi nyata. Mengharapkan takdir yang lebih baik dan apa yang menyakitkan itu tidak berlaku. Namun itu cuma harapan sahaja.

Apa yang telah ditentukan untuk kita adalah yang terbaik selaras dengan batas kemampuan kita. Mungkin apa yang diingin dan dihajatkan tidak atau belum dimakbulkan kerana sebab yang tidak terjangkau dek akal manusia yang sangat singkat. Mungkin jika kemahuan itu termakbul, kita akan kufur dengan nikmatNya atau mungkin juga Allah mempunyai perancangan yang lebih baik untuk kita.

Aduhai hati...redhalah dengan apa juga ketetapanNya. Semuanya yang tidak menjadi milik dan hak kita telah ditentukan olehNya dan yang pasti ianya bukan yang terbaik untuk kita. Yakinlah dengan kasih sayang Allah.

Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana.


Monday, December 20, 2010

Mereka Yang Ikhlas...

4 hari 3 malam saya akan berada di Sepang, lebih tepat di Pan Pacific KLIA menghadiri konferensi antarabangsa pentadbir universiti. Danish pun terpaksa ambil pakej 4H3M di rumah Mak Yah (babysitter..)hehehe..

Saya benar2 terhutang budi pada babysitter yang sangat bertolak ansur dan tidak kisah bila Danish terpaksa bermalam di sana. Saya tiada pilihan lain sebab Danish tak mahu tinggal di kampung (Pontian). Semenjak Danish berusia 2 bulan lagi dia akan tinggal di sana bila saya perlu outstation.

Susah sebenarnya untuk mencari golongan yang ikhlas dan bertimbang rasa juga tidak berkira seperti mereka terutamanya dalam zaman yang mementingkan material sekarang ini. Saya bersyukur kerana dipertemukan dengan mereka yang kini saya anggap sebagai keluarga sementelah saya hanya pendatang di bumi Segamat ini.

Semoga Mak Yah sekeluarga dirahmati Allah selalu dan diberikan keberkatan atas kebaikan mereka pada saya dan Danish.

InsyAllah...