A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, April 26, 2011

Kemenangan Pertama

Hari minggu lepas, Ar-Raudhoh mengadakan majlis sambutan Hari Lahir untuk mereka yang lahir pada bulan Jan-Mei juga ada acara kuiz. Danish pun take part walaupun dah ponteng sekolah hampir seminggu sebab demam balik dari Langkawi. Saya tiba seawal jam 8.00 pagi. Maklumlah AJK lah katakan...:)

Ini pengalaman pertama saya hadir program sekolah Danish..Mula2 anak2 semua di bawah kawalan. Sejam dua lepas tu, anak2 semua dah mula buat perangai. Mana yang dah berpeluh, bergumpal, menangis dan macam2 lagi. Pukul 10.30 Danish dah merengek lapar. Siap sound ustazah dia kenapa tak bagi makan kat kanak2...hahaha...

Seronok tengok dia take part dalam group activity. Bangga dia bila saya kata dia berani dan pandai..senyum lebar bukan main..Dia dah semakin pandai bergaul dan bertolak ansur. Dah besar dah anak saya..Kalaulah Ijam diberi peluang melihat ini semua, mesti dia bangga dengan Danish..

Danish gembira sangat bila menang dan dapat trofi. Trofi pertama dalam hidup dia..hehehe..Habis dicanang kat semua orang yang dia menang trofi. Macam biasalah...dia mesti ada soalan cepu emas untuk saya..


"Mama..macam mana mereka boleh buat hadiah ni sampai berkilat sangat Ma?..."

"Ini mesin yang buat..benda baru memang berkilat.."

"Cerdik betul mesin tu kan Ma boleh buat benda berkilat macam ni.."

Huhuhu....



Backdrop yang sangat sederhana



Danish dan kawan2



Kumpulan Umi Kalsom sedang menyelesaikan kira2



Kumpulan Umi Kalsom membaca doa sebelum tidur



Kumpulan Umi Kalsom dapat tempat ke-2

Monday, April 11, 2011

Geram!!!!

Saya tak suka orang yang suka merendah2kan orang lain terutama sekali kalau mempermainkan fizikal orang itu. Ikut sedap hati je nak mengata orang tu pendeklah, gemoklah, rambut macam ni, hidung macam tu..belum lagi mempermain-mainkan nama orang, pastu gelarkan mereka dengan panggilan2 yang tak manis langsung. Saya yang mendengar kutukan tu rasa tak selesa dan lama kelamaan menyebabkan rasa marah.

Sempurna sangat ke kejadian awak sampai ikut sedap mulut jek nak mengata orang. Bila tengok2 balik, awak tu pun bukannya hensem@ cantik sangat pun, kalau ada pun sedikit kelebihan paras rupa, kira bonuslah. Jadikan tu sebagai hadiah bukannya sebab untuk mengata orang sesuka hati jek. Hensem/cantik macam mana pun tapi kalau asyik mengata orang, bikin orang menyampah nak pandang muka awak. Tengok orang rumah/ girlfriend/boyfriend awak pun biasa je..takdelah hensem ke cun meletop! tapi bila mengata orang tak ingat... Dah la tu, sesuka hati je nak gelar orang tu macam2.


Susah sangat ke nak puji dan cari kelebihan orang. Kalau takde yang boleh dipuji sekalipun tak bermakna boleh dikeji sesuka hati. Apa yang awak kutuk tu adalah kejadian Allah. Maknanya awak kutuk Allah lah sebenarnya. Rezeki pun Allah yang bagi, tapi tak sedar diri.. Semua orang kalau diberi pilihan mestilah nak rupa yang cantik, hensem, jadi kaya raya, nama yang sedap2..badan langsing, kulit licin dan semua yang baik2 aje. Dah kita ni namanya hamba Allah, redhalah dengan apa yang ditentukan untuk kita. Janganlah pulak kelebihan yang kita ada buat kita jadi sombong..itu semua pinjaman je beb...


Saya malas nak layan orang2 macam ni. Sekali dua diingatkan boleh lah, tapi kalau dah berpuluh kali diingatkan jangan suka mengata pun masih tak berubah, goodbye je lah...I'll show you the way out of my life..korang kawan la dengan orang yang suka mengata macam korang jugak. Tak rugi pun hilang kawan macam korang..huh! Grrr...!!

Saturday, April 9, 2011

Kulit Baru

Saya mencuba warna oren utk blog skin saya. Ianya bukan warna kegemaran saya tetapi saya cuba warna yang terang benderang untuk menimbulkan minat saya menulis. Ianya ibarat terapi membangkitkan mood. Sejak kebelakangan ini hidup saya agak kelam kelibut dengan beberapa perkara yang perlu diselesaikan hampir serentak. Nak menjengah blog pun takde selera inikan pula nak menulis. Semoga warna yang terang dan ceria ni akan menggamit saya untuk terus menulis.

Sekarang saya mudah rasa letih dan mengantuk lebih2 lagi di waktu malam. Biasanya saya boleh berjaga untuk membuat kerja2 rumah pada waktu malam sehingga jam 2-3 pagi. Tapi sekarang saya akan tidur sekitar jam 10 malam. Banyak kerja rumah yang tertunda. Mood saya pun agak haru-biru jugak..hehehe. Rasa mahu menulis di rumah pun semakin sayup2 sebab layan rasa penat dan letih. Belum lagi tempahan jahitan manik yang perlu saya selesaikan..alahai....dah hampir 2 minggu baju tu tergantung tanpa diusik. Ilham manik pun tak muncul2..


Harapan saya warna baru dapat menjadi sebab dan alasan untuk saya menjengah blog saya lebih kerap. Kalau cara ini tak menjadi, saya terpaksalah cari method lain untuk kembali rajin menulis..saya kena berguru dengan Prof untuk komited menulis seperti beliau. Kena cepat berguru sebelum sifu terbang jauh ke tanah arab..:)

Wednesday, April 6, 2011

Berkongsi Khabar Gembira

Prof Kamil menelefon saya hari ini. Beliau memulakan bicara dengan mengusik saya yang terlalu "sibuk" hingga tidak menziarahi sahabat yang sakit..terpecah gelak saya dengan usikan itu. Niat nak melawat tu memang dah ada, cuma tidak sampai sahaja - alasan saya untuk menepis smash dari Prof. Lagipun saya nak tunggu muka Prof kembali hensem baru saya akan jumpa Prof. (baik punya ayat..hehehe..) Kemudian Prof maklumkan tentang tawaran yang beliau terima untuk menjadi Profesor di Madinah. Saya dah agak ada berita gembira yang ingin beliau kongsikan. Saya tahu beliau sangat gembira. Suaranya menceritakan perasaan di dalam hatinya. Beliau berkira-kira untuk bersara awal dan sekiranya semua berjalan lancar, beliau akan berkhidmat di sini hanya sehingga 31 Ogos tahun ini. Ianya tidak berapa lama saja lagi. Hanya tinggal beberapa bulan. Suatu ketika dulu, beliau pernah memberitahu tentang minat dan hajat beliau untuk bekerja dan berhijrah ke Madinah. Teringatkan itu, hati saya berdetik, Allah makbulkan doa Prof..beruntungnya Prof. Prof mempunyai pakej yang boleh dikatakan lengkap. Bekerja dan berhijrah ke sana bukanlah sesuatu yang mustahil bagi orang2 seperti Prof. Merenung diri sendiri menyebabkan saya rasa tak mungkin perkara sebegitu akan berlaku dalam hidup saya. Bukan kecewa dengan takdir hidup cuma realistik dengan kehidupan sendiri.. Tahniah Prof. Saya doakan Allah permudahkan segala urusan Prof untuk berhijrah ke Madinah. Doakan saya akan mendapat peluang mengetuk pintu rumah Prof di Madinah nanti ye... Dan saya akan kehilangan bukan sahaja sahabat tetapi juga seorang bapa yang banyak membantu ketika saya sedang bergelut dengan takdir dan ujian kehidupan..