A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, December 31, 2011

Kenangan 2011

2011 is leaving us very soon and 2012 is just around the corner. Recap peristiwa2 sepanjang 2011 yang menjadikan hidup saya tercalit berjuta warna.

Tahun kedua

2011 tahun kedua Ijam tinggalkan saya untuk kembali kepada Yang Esa. Biarpun 2 tahun dah berlalu, semua memori kami bersama tetap terpahat kejap dalam ingatan saya. Kasih sayang saya masih kukuh buat dia. He is my soulmate. Momen-momen terakhir kami bersama masih segar dalam hati dan jiwa saya seperti ianya baru semalam berlaku. Saya memilih untuk terus tinggal dalam kenangan bersama Ijam kerana ianya satu kenangan terindah dalam hidup saya. Akan saya simpan kemas sampai bila-bila. 2 tahun saya membina kekuatan demi anak. Ada ketikanya saya hampir mengalah dengan takdir. Air mata seolah2 menjadi peneman setia. Saya belajar tentang redha dan pasrah melalui kehilangan Ijam. Saya tahu Allah aturkan hanya yang terbaik untuk hambaNya. Semoga kasih sayang dan rahmat Allah sentiasa bersama dia di sana. Semilir rindu meresap di hati saya...



Danish Dah Sekolah

Tahun pertama Danish ke sekolah. Hari pertama agak dramatik juga tapi selepas tu dia ok. He is an independant boy. Saya tak sangka dia boleh balik sekolah sendiri (dengan van sekolah) walaupun ianya pengalaman pertama. It was a good achievement for him. Setahun bersekolah banyak membina personaliti positif dalam diri Danish. Dia lebih helpful, responsible, lebih mature (sometimes) dan lebih sensitif dengan perasaan orang lain. Dia dah boleh hafal doa2 dan surah-surah lazim. The most important is he can perform solah by himself. Tersentuh hati saya bila dia menadah tangan mendoakan papanya. Itu yang saya mampu buat sebagai bekal Ijam di sana. Hanya kalaulah Ijam dapat tengok semua ini. Anak dia dah besar dan semakin bijak.



Banjir Besar

Banjir besar 2011, rumah saya tenggelam hampir 2 kaki juga. Jauh lebih tinggi dari jangkaan. Pertama kali saya menempuh banjir dengan anak kecil, tanpa Ijam. Pengalaman pertama yang mnegajar saya lebih kuat dan berani. Pengalaman yang menunjukkan nilai kasih sayang sahabat yang banyak membantu ketika susah. Ianya bukan musibah, hanya dugaan kecil untuk hambanya yang selalu lalai dan disebaliknya tersirat hikmah yang tersendiri. Terpulang pada diri sendiri untuk menilainya.



Hanya Tinggal Berdua

Saya dibantu oleh Aza untuk menguruskan kehidupan semenjak dari Ijam sakit. Allah aturkan Aza belajar di sini kerana saya memang perlukan bantuan. Aza banyak membantu saya mengurskan rumah dan anak. Nilai kasih sayang darah daging. since 2008 sampailah pertengahan 2011 saya banyak dibantu oleh Aza samapilah Danish anggap dia sebagai kaka sendiri. Bila dia sambung belajar di Shah Alam, tinggallah saya berdua dengan Danish. Danish rasa lost bila Aza takde. Itulah kawan gaduh, kawan bercerita dan kawan gurau dia. No more Aza, so I have to reschedule my life especially tentang Danish, bila saya perlu outstation.
Kalau dulu kami bertiga, 2011 cuma tinggal kami berdua saja - saya dan Danish.


Teman Yang Jauh


Pershabatan boleh terbina tanpa batasan. Pangkat, usia, pendidikan bukan ukuran persahabatan. Prof Kamil seorang sahabat yang sangat baik berhijrah ke Madinah, seperti yang diimpikan sebelum ini. Teman yang jauh di mata tetapi kebaikan dan budi Prof Kamil sentiasa dekat di hati dan saya kenang sepanjang hayat.



Sahabat Yang Baik



2011 menemukan saya dengan sahabat yang baik. Dia terima saya sebagai sahabat tanpa syarat. Ikhlas dengan bantuan dan penuh dengan pengertian. Terima kasih kerana menjadi sahabat yang baik. semoga persahabatan ini kekal dan sentiasa dalam redhaNya.



Perginya Seorang Kawan



Penghujung 2011 saya kehilangan kawan yang sangat baik. Zizi pergi untuk selamanya di saat Disember mula menjengah. Zizi dan Maznah adalah kawan saya dan Ijam. Persahabatan atas dasar teman sekerja menjadi mesra sehingga kami menjadi sahabat keluarga. Mereka banyak membantu saya sebelum ini. Keprihatinan, sikap ambil berat dan kemurnian hati Zizi sentiasa saya kenang. Semoga arwah tenang dan dalam rahmat Allah di sana.





2011 berlalu pergi sarat dengan cerita suka duka setiap daripada kita. Apa yang perlu, redha dan bersyukur dengan apa jua takdir yang ditentukan untuk kita.

2 comments:

maznah said...

ja...kehidupan aku berwarna-warni di awal tahun 2011 namun berakhir dengan kesedihan yang menyaksikan aku terpisah untuk selama-lamanya dari zizie...moga kami dipertemukan di Syurga Allah yang kekal abadi....Ameen....

mamadanish said...

Sabar dan redha adalah penting. Takde sape yang mahu berada di tempat kita, kalau diberi pilihan. Ada kekuatan yang Allah berikan bersama ujian yang diturunkan. Ianya satu kebenaran. percayalah..