A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, May 5, 2011

Bila Pagi...

Kebelakangan ini saya kerap berkonfrantasi dengan Danish. Ada saje kelakuannya yang menerbitkan rasa marah terutamanya waktu pagi sebab kena bangun dan mandi. Sebelum ini dia memang tidak ada masalah bangun pagi. Panggil 2,3 kali dia pasti akan bangun. Sekarang ni dia banyak alasan sampai kadang2 saya dah jadi tarzan seawal jam 6.30 pagi. Dulu saya pernah berniat untuk stop tarzaning pada Danish tetapi keadaan tak mengizinkan..:)

Pagi tadi dia buat perangai lagi bila dikejutkan untuk mandi. Dari bilik tidur sampai la solat Subuh, dia membebel mengantuk. Memang la malam semalam tidurnya terganggu bila jam 2.00 pagi kami ke klinik. Itupun sebab telinga dia sakit. Saya bimbang ada semut ke serangga yang masuk, so pagi2 hari kami ke klinik. Balik dari klinik baru dia dapat tidur dan mungkin belum puas tidur dah dikejutkan, itu yang buat dia berangin.

Bila dah marah, semua jadi tak kena. Mandi berendam air mata, gosok gigi pun ala kadar-tanda protes la kan. Stokin depan mata pun tak nampak.."Mana socks ni Ma. Ada sebelah je..." bila saya kata cari dengan mata, jangan guna hidung, dia menjawab..." cari dengan mata la ni Ma, tapi tak nampak'. Eh..masih berani menjawab tu.

Hari ini dia ke sekolah dengan mata yang bengkak dan agaknya macam tu jugaklah bengkak di hati dia sebab dipaksa ke sekolah. Kesian juga tengok dia tak cukup tidur, tetapi saya perlu buat dia faham yang ke sekolah itu adalah tanggungjawab dia. Tiada kompromi melainkan sebab yang benar2 memerlukan dia ponteng. Ianya prinsip yang dia perlu patuhi untuk lebih kurang 12 tahun lagi.

Cerita yang sama akan berulang lagi hampir setiap hari dan setiap hari jugalah saya akan jadi tarzan tapi Danish tetap macam tu. Mungkin dia dah kebal kot dengan suara tarzan mama dia. Alah bisa tegal biasa, pekik hari2 dah tak rasa apa....:P

2 comments:

Isriah said...

Danish saya juga begitu semasa seusianya...banyak- banyak bersabar tau.

Anonymous said...

salam,,,i am one ur silent reader...tahniah puan...u r the winner..to dicipline ur one and oly anak bujang,,,,no reasons of didnt go to school and no reasons for not perform the prayer..

well done mama..keep the good job because of Allah...may Allah with u always...