A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, September 17, 2009

Syawal

Syawal 1430H akan menjelang 2-3 hari saja lagi. Ramai staf yang dah mula bercuti panjang mulai hari Jumaat ni membawa ke minggu hadapan. Semuanya bersedia dan pastinya sangat gembira untuk menyambut lebaran yang akan tiba. Aku akan bekerja sehinggalah Jumaat dan akan kembali bertugas seawal Syawal keempat.
Syawal tahun ini amat berbeza dengan tahun-tahun sudah. Pertama kali beraya tanpa suami. Pertama kali juga membayar zakat fitrah sendiri. Sayu rasa hati tatkala membayar zakat fitrah sebab teringatkan Ijam. Syawal tahun ini tiada persediaan yang aku buat. Hanya sepasang dua baju raya Danish. Selebihnya, hanyalah seperti hari-hari biasa. Rasa untuk menyambut Syawal langsung tak wujud kerana semakin dekat Syawal, semakin tebal rindu aku pada Ijam.
Danish pulak, semenjak kebelakangan ini sering menyatakan perasaan rindunya pada Ijam. Setiap hari dia akan bertanya sama ada papanya dah sihat ke belum dan setiap hari juga ayat "Adik rindu papa" akan bermain di bibirnya. Aku jawab sejujur-jujurnya yang dia tidak akan bertemu papanya lagi walaupun ayat itulah yang akan menyebabkan aku menitiskan air mata. Esok, lusa dia tetap akan bertanyakan soalan yang sama..dia masih belum mengerti.
Bersedia ataupun tidak, Syawal tetap akan menjelang dan aku perlu melaluinya dengan hati yang terbuka biarpun payah untuk dilalui.
Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir & Batin untuk semua.

2 comments:

Anonymous said...

salam, semoga jaja tabah menghadapi dugaan Allah ini.

ajim said...

Selamat Hari Raya Jaja, Semoga Tabah Menghadapi Dugaan Hidup.


Hanya Allah S.W.T saja yang tahu akan kekuatan hambanye...Ujian dr Nya Meningkatkan lagi keImanan .InsyaAllah...