A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, September 24, 2009

Syawal Tahun Ini

Hari ini aku kembali bekerja. Tahun ini aku cuti pendek memandangkan annual leave pun dah tak banyak. Tambahan pulak banyak kerja nak kena setel selepas raya ni sebelum bertukar department..:) Terasa lengang sangat UiTM Johor pada masa ini. Ramai yang mengambil peluang menyambung cuti hingga hujung minggu.
Sepanjang Syawal aku tak sempat pun nak update blog. Niat tu ada tapi kelapangan tu terhad. Oleh kerana aku tak beraya tahun ni, secara rasminya aku in charge layan tetamu sementara yang lain-lain pergi beraya. Jadinya sibuk dari pagi sampai malam.
Aku mula terasa sangat ketiadaan Ijam bila takbir raya bergema selepas Isya' 29 Ramadhan. Malam tu ingatan aku pada dia sangat kuat sehinggakan aku tidur lewat pagi tu. Rindunya aku pada dia, especially bila saat bermaafan-maafan sesama adik beradik. Mana taknya, aku seorang je yang tak dapat bersalaman dengan suami. Aku tetapkan hati dan kuatkan semangat agar jangan tumpah airmata aku. Pada Danish aku tumpukan sepenuh perhatian untuk mengelakkan terus menerus terkenangkan Ijam.
Walau macam manapun, aku tak dapat menahan perasaan bila mengunjungi pusara Ijam pagi 1 Syawal. Dada aku terasa sebak dan perasaan aku betul2 sayu sebaik kaki aku sampai ke tanah perkuburan. Perasaan aku tak boleh dikawal dan air mata terus mengalir laju sepanjang aku di situ. Terfikirkan bagaimana keadaan dia keseorangan di sana sedangkan kita sedang bergembira menyambut Syawal. Doa aku semoga ALLAH menjauhkan azab kubur untuknya, dimasukkan ke syurga tanpa dihisab. Aku juga bermohon agar kami dapat bertemu semula sebagai satu keluarga di dalam syurga ALLAH nanti. Amin...

3 comments:

Muhammad Khalid said...

Salam Aidilfitri buat sekeluarga.
Moga ceria di hari lebaran...

Anonymous said...

Salam Aidilfitri Canopus..Maafkan salah silap yang ada. Semoga berbahagia di Hari Raya.

Ahmad Nawawi Yaakob said...

Selamat dan sejahtera dengan iringan doa yang tulus untuknya...