A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, September 29, 2009

Rezeki

Hari ini telah diadakan sesi mock teaching & temuduga peringkat pertama proses pengambilan pensyarah di UiTM Johor. Proses awalnya (iklan, sorting, dll) telah bermula sejak bulan Ramadhan lagi. Pastinya mereka yang menerima surat/panggilan dan emel memaklumkan tentang jemputan kami untuk ke sesi hari ini mengharapkan akan beroleh rezeki bekerja di sini. Aku melihat mereka datang dengan wajah penuh semangat dan harapan. Baju pun lawa-lawa semuanya. Tambahan lagi semangat Hari Raya masih lagi membara...:)
Mungkin mereka semua akan berjaya ke peringkat seterusnya dan mungkin ada juga di antara mereka yang akan terhenti setakat hari ini. Situasi ini berlaku dan berulang-ulang setiap tahun selama hampir 5 tahun aku mengendalikan urusan pengambilan kakitangan samada pentadbiran ataupun pensyarah. Sepanjang tempoh itu juga, aku menjadi amat mudah bersimpati dengan mereka yang memohon untuk bekerja di sini terutamanya bagi jawatan-jawatan bergred rendah. Kalau boleh aku nak bagi mereka semua kerja di sini tapi itu bukan kerja aku. Allah lebih mengetahui rezeki siapa yang tertulis di sini.
Inilah yang dinamakan rezeki. Kalau dah memang rezeki kita, ianya akan tetap menjadi milik kita walau macam manapun keadaannya. Begitu juga kalau bukan rezeki kita. Apa yang penting, kita bersyukur dengan semua rezeki yang diberikan walaupun ada ketikanya ianya tidak mengikut selera kita. Allah maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita.
Kepada calon-calon pensyarah hari ini, aku doakan mereka berjaya dan harap-harap ada rezeki untuk kita bekerjasama di sini. Good luck!

1 comment:

Nur Liyana said...

salam...sy liyana....sy ada pergi tok interview hari tu n alhamdulillah dpt yg kedua nye interview....sy nak tanya bila keputusan interview akan keluar??? TQVVM