A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, July 13, 2009

Harapan

Malam tadi jari manis Danish luka tersepit masa dia sibuk main dengan koleksi kereta dia. Darah mengalir laju, selaju airmata dia. Dalam juga luka kat jari dia tu. Dia pulak tak henti-henti panggil papa dia datang tolong. Aku kelam-kabut dengan darah dia yang menitik-nitik dalam masa yang sama nak pujuk dia jangan panggil-panggil papa. Mulut dia tak henti-henti bertanya kenapa papa tak datang tolong. Selesai aku balut luka dia, dia bertanya lagi kenapa papa tak datang tolong jari dia yang sakit. Tengok muka dia dengan mata yang masih basah buat aku sedih pulak. Bilalah dia nak faham keadaan papa dia sekarang.

Sebelum tidur, dia belek lagi jari dia yang berbalut dan tiba-tiba dia menangis lagi sambil panggil papanya. Aku tahan-tahan air mata supaya jangan jatuh. Aku pujuk dia supaya tidur dan dia masih sempat bertanya "Nanti Papa datang tak kalau adik sleep?". Aku angguk kepala je untuk sedapkan hati dia. Akhirnya dia lena dengan seribu harapan.

3 comments:

Ahmad Nawawi Yaakob said...

Bersabarlah dengan dugaan seperti ini.. Memang anak kecil lambat mengertinya pada kematian dan ketiadaan.. Semoga dia cepat faham dan doakan selalu semoga dia fahami erti perpisahan..

Dziauddin said...

Semoga tabah menghadapi hari-hari mendatang. Bila baca entry ini cepat2 saya teringat anak saya juga.

Anonymous said...

Ya ALLAH, berikanlah kekuatan iman, kesabaran dan ketabahan kepada Danish dan ibunya dalam menempun hari-hari mendatang... Kau suburkanlah semangat kental Siti Hajar (tatkala ia ditinggalkan Ibrahim AS di padang pasir luas) di dalam sanubari rakan dan saudara kami, Pn Jaja... Kau ringankanlah segala penderitaan dan kesusahan mereka berdua...

Amiin ya Rabbal-'Alamin...

HMB, FSKM