A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, July 1, 2009

Bumi Kelantan

Hari Jumaat sampai Ahad lepas, saya berada di Kelantan, tanah kelahiran suami. Berada di Kelantan seolah-olah membuka semula semua kenangan saya bersama suami. Terlalu banyak kenangan saya bersama dia di sana. Masih terbayang semua kenangan balik kampung bersama. Sepanjang usia perkahwinan kami (4 tahun), rasanya adalah 6 kali kami balik ke Kelantan. Faktor masa dan jarak juga karier sedikit sebanyak menghalang kami untuk balik dengan kerap. Setiap kali balik kampung, Ijam akan menikmati perjalanan dengan sebaik mungkin. Mesti ada saja cerita dia tentang setiap tempat yang kami lewati. Jalan tepi pantai adalah laluan kesukaannya kerana pemandangan laut yang cukup cantik. Kami akan berhenti menikmati keropok lekor dan air kelapa muda di tepi pantai. Satu aktiviti yang mesti kami lakukan setiap kali dalam perjalanan pulang ke Kelantan. Dia akan gunakan peluang ini untuk menikmati semua makanan kesukaannya. Kadang-kadang dia dah ada menu untuk sepanjang tempoh kat kampung. Memang jadi macam budak-budak dia bila balik kampungnya..:)
Kenangan itu memang susah untuk saya lupakan. Sepanjang perjalanan ke Kelantan, kenangan itu bermain-main di mata saya. Macam filem yang diulang tayang. Terngiang-ngiang cerita dia tentang tempat2 tersebut yang selalu dia ceritakan pada saya. Setiap kali sampai di tempat-tempat yang kami biasa berhenti ataupun ternampak makanan-makanan yang dia suka, hati saya terusik. Saya masih lagi gagal mengajar hati untuk tabah. Air mata saya masih lagi mudah jatuh bila bercakap atau teringat tentang suami. Dia orang pertama 'memperkenalkan' saya dengan Kelantan. Dari dia saya belajar adat, budaya dan cara hidup orang Kelantan.
Memang parah bila hidup dalam kenangan. Itu saja yang boleh dikenang. Setiap kali kenangan itu datang, rindu akan turut serta yang menyebabkan hati akan luluh. Rindu membuatkan jiwa saya menjadi rapuh dan air mata adalah luahan rasa tanpa suara.

No comments: