A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, April 23, 2009

Kanser Payudara Ku

Kanser Payudara Ku: Perjuangan dan Kesedaran adalah buku terbaru yang aku baca. Sebenarnya buku tu ditulis oleh Dalilah Tamrin @ Raden Galoh, kenalan baru Prof. Beliau hadiahkan pada Prof dan Prof pinjamkan pada aku walaupun sebenarnya dia belum baca pun lagi buku tu. TQ boss....
Buku yang tak tebal dan tak nipis sangat ni menceritakan tentang pengalaman penulis berhadapan dengan breast cancer. Ada beberapa persamaan dengan realiti kehidupan aku antaranya beliau disahkan menghidap kanser dalam bulan Ramadhan, persis seperti Ijam.
Penceritaan beliau tentang kesakitan kimoterapi dapat aku bayangkan sebab aku melihat sendiri kesakitan Ijam selepas kimo.
Apa yang dihadapi oleh pesakit kanser memang berat. Bila aku fikirkan balik, memang apa yang ditakdirkan olehNya adalah yang terbaik. Tapi bagi konteks orang yang perlu menghadapi dugaan tersebut, bukan mudah meneutralkan fikiran untuk lebih positif. Walau bagaimanapun, usaha dan tawakal perlu seiring. Penyerahan diri secara total kepada yang Esa adalah yang terbaik dalam apa jua keadaan.
Doaku agar Ijam dan Raden Galoh menjadi insan yang paling sabar dan tabah menghadapi dugaan ini. Redha yang tulus pastinya akan membawa rahmat yang melimpah.

2 comments: