A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, April 6, 2009

Impian Si Kecil

"Nanti kalau Papa dah sihat, adik nak pegi Jusco. Beli barang Papa, barang Mama, barang adik. Nanti adik nak ajak Papa pegi fishing. Boleh dapat fish besar."
Itulah ayat yang seringkali dia ulang bila aku katakan Papa akan duduk dengan kita bila Papa dah sihat. Itulah impian dan harapan dia sebenarnya. Dia yang masih terlalu kecil pun punya impian. Cara dia meluahkan apa yang diinginkan nampak sangat tulus dan penuh pengharapan. Persoalannya bila impian dia kan termakbul? Aku pun takde jawapan yang pasti.
Setiap malam terutamanya bila nak tidur dia akan bertanya kenapa papa tak sleep rumah kita? Papa sleep dengan siapa? Dan setiap kali itu jugalah aku akan memberikan jawapan yang sekadar menyedapkan hatinya.
Anak kecil, jawablah apa pun, dia akan terima bulat2 dan tidur dengan harapan. Esok nak tidur, dia akan bertanya soalan yang sama walupun akan aku berikan jawapan yang serupa. Apa yang pasti, dia akan doakan papanya setiap malam. Doanya dibaca dengan bersahaja tapi aku yang mendengarnya pulak penuh beremosi. Doa anak kecil yang kedengaran begitu ikhlas.

No comments: