A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, April 29, 2011

It's Over

I didn't plan for it to happen.


Let the picture do the talking...




Wednesday, April 27, 2011

Berdikari

Rutin saya setiap malam sejak hampir 4 bulan lalu ialah menyediakan pakaian sekolah Danish, dari songkok sampai ke stokin, kemudian check beg sekolah (sebab dia selalu curi2 bawa mainan ke sekolah). Kemudian saya pastikan ada mineral water botol kecil dalam peti sejuk untuk bekal dia esok.

Pada satu malam, saya mengantuk yang amat sangat. Baru pukul 8.00 tetapi saya rasa macam pukul 12.00 malam. Saya beritahu Danish yang saya nak lelap sekejap dan bila dia tanya barang sekolah belum siap lagi, saya katakan yang saya letih dan nanti saya bangun dan saya akan siapkan. Tidak lama lepas tu saya dengar bunyi pintu almari yang dibuka dan ditutup berulang kali. Saya nampak dia keluar masuk bilik. Dia nampak macam sibuk sangat melakukan sesuatu. Rupa-rupanya dia sedang menyiapkan keperluan sekolah dia. Songkok, stokin, beg semuanya dah siap. Dia susun sama macam saya susun dan di tempat yang sama juga. Dia buat sendiri-tanpa arahan dan paksaan dari saya.

Saya tak sangka yang dia boleh buat semua tu. Yelah, umur dia pun baru 5 tahun. Sebenarnya perlakuan dan percakapan Danish banyak yang mengatasi umurnya sebenar. Dia matang dan cerdik berbanding usianya walaupun ada ketikanya Danish sangat menguji kesabaran saya. Mungkin kerana dia anak yatim yang perlu banyak berdikari berbanding kawan2 yang punya ayah. Dia hanya punya saya untuk berharap dan bergantung. Bila saya dah keletihan, dia kenalah urus diri sendiri. Ada ketikanya dia kejut saya untuk masuk bilik dan pada ketika itu, aircond dah siap dipasang, tv semua dah tutup. Sepatutnya saya yang kejut dia masuk bilik tetapi dah terbalik la pulak...

Alhamdulillah...Danish semakin pandai berdikari.


Songkok

Hari ini Danish ke sekolah tanpa songkok. Songkok dia misplace entah kat mana. Nak mencari waktu pagi memang tak sempat. Saya gantikan dengan kopiah. Dalam kereta dia senyap. Takde soalan2 dan cerita2 pagi macam biasa dan saya dengar bunyi suara halus macam orang tersedu2. "Awak menangis ke Danish? Kenapa tetiba menangis ni.." "Adik tak nak pakai lebai (kopiah) tu. Nanti tak sama macam kawan2 lain, nanti teacher marah la Mama". Saya beri dia pilihan sama ada nak pakai kopiah atau tak payah pakai apa2. Pilihan dia - pergi la beli songkok kat kedai sekarang.

Sampai di sekolah, saya maklumkan pada cikgu yang songkok Danish misplace dan hari ini Danish minta kebenaran untuk tidak pakai songkok. Bila cikgu dia kata tak apa, barulah dia nak masuk sekolah. Itupun dengan tangan dia tak lepas pegang baju saya. Basah tudung saya dengan air mata (air hidung juga rasanya) dia.

Bila malam dah jumpa balik songkok dia, boleh pula dia kata..'dah jumpa balik ke songkok Adik. Kalau hilang lagi la bagus..tak payah pakai songkok. Teacher tak marah pun..."

Ewah..ewah...

Tuesday, April 26, 2011

Kemenangan Pertama

Hari minggu lepas, Ar-Raudhoh mengadakan majlis sambutan Hari Lahir untuk mereka yang lahir pada bulan Jan-Mei juga ada acara kuiz. Danish pun take part walaupun dah ponteng sekolah hampir seminggu sebab demam balik dari Langkawi. Saya tiba seawal jam 8.00 pagi. Maklumlah AJK lah katakan...:)

Ini pengalaman pertama saya hadir program sekolah Danish..Mula2 anak2 semua di bawah kawalan. Sejam dua lepas tu, anak2 semua dah mula buat perangai. Mana yang dah berpeluh, bergumpal, menangis dan macam2 lagi. Pukul 10.30 Danish dah merengek lapar. Siap sound ustazah dia kenapa tak bagi makan kat kanak2...hahaha...

Seronok tengok dia take part dalam group activity. Bangga dia bila saya kata dia berani dan pandai..senyum lebar bukan main..Dia dah semakin pandai bergaul dan bertolak ansur. Dah besar dah anak saya..Kalaulah Ijam diberi peluang melihat ini semua, mesti dia bangga dengan Danish..

Danish gembira sangat bila menang dan dapat trofi. Trofi pertama dalam hidup dia..hehehe..Habis dicanang kat semua orang yang dia menang trofi. Macam biasalah...dia mesti ada soalan cepu emas untuk saya..


"Mama..macam mana mereka boleh buat hadiah ni sampai berkilat sangat Ma?..."

"Ini mesin yang buat..benda baru memang berkilat.."

"Cerdik betul mesin tu kan Ma boleh buat benda berkilat macam ni.."

Huhuhu....



Backdrop yang sangat sederhana



Danish dan kawan2



Kumpulan Umi Kalsom sedang menyelesaikan kira2



Kumpulan Umi Kalsom membaca doa sebelum tidur



Kumpulan Umi Kalsom dapat tempat ke-2

Monday, April 11, 2011

Geram!!!!

Saya tak suka orang yang suka merendah2kan orang lain terutama sekali kalau mempermainkan fizikal orang itu. Ikut sedap hati je nak mengata orang tu pendeklah, gemoklah, rambut macam ni, hidung macam tu..belum lagi mempermain-mainkan nama orang, pastu gelarkan mereka dengan panggilan2 yang tak manis langsung. Saya yang mendengar kutukan tu rasa tak selesa dan lama kelamaan menyebabkan rasa marah.

Sempurna sangat ke kejadian awak sampai ikut sedap mulut jek nak mengata orang. Bila tengok2 balik, awak tu pun bukannya hensem@ cantik sangat pun, kalau ada pun sedikit kelebihan paras rupa, kira bonuslah. Jadikan tu sebagai hadiah bukannya sebab untuk mengata orang sesuka hati jek. Hensem/cantik macam mana pun tapi kalau asyik mengata orang, bikin orang menyampah nak pandang muka awak. Tengok orang rumah/ girlfriend/boyfriend awak pun biasa je..takdelah hensem ke cun meletop! tapi bila mengata orang tak ingat... Dah la tu, sesuka hati je nak gelar orang tu macam2.


Susah sangat ke nak puji dan cari kelebihan orang. Kalau takde yang boleh dipuji sekalipun tak bermakna boleh dikeji sesuka hati. Apa yang awak kutuk tu adalah kejadian Allah. Maknanya awak kutuk Allah lah sebenarnya. Rezeki pun Allah yang bagi, tapi tak sedar diri.. Semua orang kalau diberi pilihan mestilah nak rupa yang cantik, hensem, jadi kaya raya, nama yang sedap2..badan langsing, kulit licin dan semua yang baik2 aje. Dah kita ni namanya hamba Allah, redhalah dengan apa yang ditentukan untuk kita. Janganlah pulak kelebihan yang kita ada buat kita jadi sombong..itu semua pinjaman je beb...


Saya malas nak layan orang2 macam ni. Sekali dua diingatkan boleh lah, tapi kalau dah berpuluh kali diingatkan jangan suka mengata pun masih tak berubah, goodbye je lah...I'll show you the way out of my life..korang kawan la dengan orang yang suka mengata macam korang jugak. Tak rugi pun hilang kawan macam korang..huh! Grrr...!!