A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, February 26, 2011

February Wrap-up

Dah sebulan saya tak update blog saya. Kalau ikutkan, banyak yang boleh diceritakan tetapi banyak sebab yang menyebabkan saya berhenti menulis untuk seketika. Ini kira wrap-up post untuk Februari...:)





Banjir

Banjir yang melanda Segamat pada awal bulan Feb merupakan cerita pembukaan untuk edisi wrap-up saya. Rumah saya juga dilanda banjir dan paras air di dalam rumah mencecah 3 kaki juga. Saya sempat juga naikkan perabot tinggi sikit tetapi ketinggian air melepasi andaian. Kesimpulannya, banyak juga perabot yang dilupus especially perabot2 kayu..Sampai sekarang tv masih belum ok lagi dan kos membaikinya masih lagi misteri..hehehe..Baru2 ni je saya jumpa balik cable streamyx dan bolehla online..sampai sekarang saya masih belum jumpa remote tv dan astro saya. Nak mencari, saya sendiri tak tahu nak mula dari mana sebab kebanyakan barang saya kumpulkan dalam bekas2 besar sebab kabinet semua dah tak ada. Jadi, slow and steady, mesti boleh jumpa...ayat sedapkan hati sendiri..:)

Banjir kali ini adalah pengamalan kedua saya selepas 2006 dahulu dan ianya lebih hebat dari yang disangka. Agak kalut juga meredah air untuk ke tempat yang lebih selamat tetapi syukur semuanya selamat. Dulu saya pernah berfikir bagaimana agaknya kalau saya perlu menghadapi banjir sendirian. Apabila ianya berlaku, saya mampu melaluinya dan satu-satunya tempat saya bergantung harap adalah DIA-Allah Yang Maha Besar. Allah hantarkan bantuan dan pertolongan serta jalan keluar di saat2 saya keseorangan. Besar sungguh kasih sayangNya.

Banjir tahun ini walaupun melibatkan kemusnahan harta yang agak besar tetapi dalam masa yang sama memberikan pengajaran dan kesedaran yang besar juga tentang kekuasaan dan kasih sayangNya pada kita. Terpulang pada kita untuk menyingkap rahmat dan hikmah di sebalik kejadian ini.


Bulan Cinta


Februari adalah bulan yang selalu saya tunggu2. Ianya adalah bulan cinta saya dan Ijam. 05 Feb adalah tarikh keramat kami menyimpul kasih sayang bersaksikan Allah dan 05 Feb yang lalu sepatutnya ulangtahun perkahwinan kami yang ke-6. Walau hanya sekadar 4 tahun kami bersama, ianya satu kenangan terindah. Seandainya saya punya upaya untuk mengubah masa lampau, tidak akan ada apa2 yang akan saya ubah kerana apa yang saya lalui bersamanya adalah momen2 terindah sepanjang hayat.

Dalam bulan ini juga saya menyambut ulangtahun yang ke 33. Saya sendiri terlupa tentang tarikh ini. Hanya bila seorang rakan mengirimkan ucapan selamat baru saya teringat yang hari itu adalah hari lahir saya. Kalau sebelum ini, saya tidak akan lupa hari lahir sendiri kerana pasti akan ada panggilan istimewa bila detik 12.00 malam 21 Feb. Panggilan itu tetap akan saya terima walaupun kami tidur bersebelahan. So sweet.. Ijam memang Encik Suami yang selayaknya dikenang. Untuk tahun ini, sepotong New York Cheese Cake + Chocolate milkshake+Cordon Chicken Blue+Apple Kasturi @ Secret Recipe merupakan menu meraikan birthday saya bersama Danish...:)


Februari sememangnya istimewa dalam hidup saya..

Sunday, January 23, 2011

Kasut Sekolah

Saya kembali mencuci kasut sekolah pada setiap hujung minggu..macam zaman sekolah dolu2.. cuma sekarang ini, saya cuci kasut sekolah Danish.

Sewaktu saya sedang mengapur kasut sekolah dia hari ini, tetiba saya teringat zaman saya sekolah. Teringat kenangan saya sewaktu di sekolah rendah. Saya mula bersekolah darjah satu dalam tahun 80-an. Pada waktu itu, kasut sekolah saya adalah kasut getah/plastik. Kalau kasut kain tu adalah sesuatu yang 'mewah' bagi saya. Sepanjang 6 tahun saya bersekolah rendah itulah kasut saya. Ianya hanya berganti jika saiz kaki saya berubah. Ianya tidak koyak, tidak perlu dikapur dan yang paling penting, saya tidak perlu risau kasut tidak kering jika hari hujan. Kalau basuh setengah jam sebelum ke sekolah pun ok aje. Lepas cuci, lap2 sikit dan boleh pakai ke sekolah dah..(sesuai dengan saya yang malas nak cuci kasut).

Taraf hidup keluarga saya pada waktu tidak memungkinkan saya untuk pakai kasut kain. Dengan pendapatan abah sebagai buruh binaan dan perlu menyara anak seramai 7 orang (pada waktu itu) memang mimpilah nak pakai kasut kain. Duit poket pun setakat 20 sen sehari dan nilai itu kekal dari saya darjah 1 sampai darjah 6!. Tetapi pada ketika itu, kasut plastik/getah tidak menjadi isu besar pada diri saya. Ada juga kawan2 yang menggunakan kasut yang serupa walaupun rata2 dah mula pakai kasut kain bila masuk ke darjah 4 atau 5. Tidak pula saya mendesak untuk mendapatkan kasut kain dari abah. Mungkin pada masa itu, saya belum pandai bergaya..hehehe...dan yang paling penting, memang tak berani nak bukak mulut mintak kasut kain. Sekali abah besarkan mata, boleh lemah semua sendi belum lagi suara abah yang saya rasa kuat menggegar jantung! Apa yang abah sediakan itu yang kami adik beradik terima. Tiada rungutan secara terus, kalau ada pun cuma luahan hati sewaktu dalam kelambu sebelum kami tidur.

Keadaan sangat berbeza kini. Danish ke sekolah dengan kasut kain seawal umur 5 tahun. Memang jauh beza dengan zaman saya dahulu. Kalau sekarang Danish ke sekolah dengan kasut getah/plastik, tentu ianya satu fenomena yang luar biasa. Entah2 kasut getah pun dah takde lagi dah hari ini.

Dalam hati saya bersyukur kerana diberikan rezeki sehingga mampu menyediakan kelengkapan yang terbaik untuk Danish. Sebolehnya saya tidak mahu dia merasai kesusahan dan kepayahan yang pernah saya lalui dulu. Teringat kata2 Ijam dulu. Dia pernah susah dan dia tidak mahu anaknya juga susah.

Saya berterima kasih atas nikmat dariNya dan berdoa agar kami menjadi hamba yang selalu bersyukur.


Thursday, January 20, 2011

Benda Baru

Pagi tadi saya ke rumah Prof Kamil untuk mesyuarat pertama PERKIM Segamat. Saya adalah AJK yang dilantik semasa Mesyuarat Agong PERKIM beberapa bulan yang lepas. Ini adalah benda baru dan pengalaman pertama saya terlibat dengan pertubuhan amal. Bila difikirkan semula macam segan juga berada dalam kumpulan ini kerana saya rasa saya tiada kualiti/identiti yang sinonim dengan PERKIM. Semasa dicalonkan sebagai AJK, sejujurnya saya mahu menolak, tetapi rasa hormat terhadap ahli2 yang rata2nya sebaya bapa & ibu saya membuatkan saya akur dengan pemilihan itu. Saya terima seadanya walaupun dalam minda macam2 yang saya fikirkan.

Secara jujurnya, saya tidak tahu dan tidak nampak apa yang Allah aturkan untuk saya. Kenapa saya dipilih dalam kelompok ini juga saya tak boleh nak cari sebabnya. Tetapi saya yakin ada sesuatu yang Allah aturkan untuk saya melalui ketetapan ini.

Saya suka dengan pengalaman baru ini. Bekerja untuk sesuatu yang di luar rutin tugas saya. Hmmm..menarik! dan saya akan cuba untuk memberikan yang terbaik untuk pertubuhan ini. Sesuatu benda yang baru, kalau dilihat dari sudut yang positif pastinya menerbitkan rasa excited dalam diri. Kita yang menentukan sama ada benda itu menyeronokkan atau sebaliknya.

Semasa berborak2 dengan Kak Roza (tuan rumah), saya belajar satu lagi benda baru-roti mariam. Pernah dengar? saya sendiri pun baru pertama kali mendengarnya. Kak Roza bercerita tentang roti yang dicipta oleh ibunya sendiri tetapi tidak dinamakan dengan nama sendiri. Dari cerita beliau, nampak macam sedap lagipun resepi dan caranya tidaklah terlalu complicated. Ini menyebabkan saya macam nak mencuba. Saya paling malas nak mencuba sesuatu masakan yang memerlukan bahan2 yang pelik2 dan macam susah nak dapat kat Segamat. Bahan2 roti mariam adalah bahan2 biasa dan bukan yang pelik2 menyebabkan saya rasa confident untuk mencuba.

Saya akan cuba buat benda baru ini. Nanti kalau menjadi, saya akan bagi Kak Roza rasa. Kalau tak menjadi, saya akan bagi dia rasa juga tapi bukannya roti mariam, dah tukar jadi roti jaja..roti saya, saya punya suka lah nak letak nama apa..kann......:)

Saturday, January 15, 2011

Manik

Sudah lama saya tidak menjahit manik. Jadual saya agak sibuk dengan dengan kerja2 lagipun bukan musim perayaan, jadi volume untuk menjahit manik kurang sikit. Ada juga job yang saya tolak sebab macam malas sangat nak jahit sekarang ni. Bila malas, idea pun tak datang. Lebih baik tak menjahit dari merosakkan baju.
Baru2 ini saya buat baju baru dan mood nak menjahit datang semula. Saya dapat siapkan baju itu dalam masa 2 hari dan dapatlah saya melaram semasa majlis Hari Inovasi baru2 ini..terasa saya yang paling cantik pulak...hehehe...perasan! Mood saya untuk menjahit manik dah datang balik...

Rekaan terbaru saya..