A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, July 20, 2013

Indahnya Ramadhan: Tradisi Munjung

11 Ramadhan 1434H

Munjung adalah tradisi masyarakat Jawa. Sejak kecil lagi saya dah biasa dengan tradisi ini. 

Munjung ni sebenarnya set nasi (nasi + beberapa lauk) yang kita sediakan dan hantar ke rumah saudara-mara dan jiran2..Biasanya yang muda akan hantar kepada keluarga yang lebih tua. Ianya simbolik kepada tanda penghormatan antara yang tua dengan yang muda. Juga sesama jirang tetangga. Lauk-pauk tu nanti boleh la dijadikan juadah berbuka puasa. 

Kalau dulu, munjung ni akan dibuat sehari sebelum raya (hari terakhir puasa). Jadi, selain bersedekah makanan berbuka puasa ianya juga akan menjadi lauk di pagi raya. Ianya menjimatkan kos. Maklumlah, orang dulu-dulu kan ekonominya agak rendah. Kenalah belanja berhemah. 

Amalan tu, adakalanya berakhir dengan pembaziran sebab banyak sangat lauk yang diterima dalam satu masa. Mana terlarat nak dihabiskan. Jadi ada lauk-lauk yang berkemungkinan akan dibuang sebab dah basi. Elok-elok niat tu nak bersedekah dah jadi membazir pula.

Sekarang ni, masyarakat di kampung saya lebih rasional. Tradisi ini diberikan nafas baru. Munjung dibuat lebih awal, seawal minggu pertama berpuasa. Ianya semakin rancak apabila tiba hujung minggu. Mungkin ibu bapa mengambil peluang anak cucu balik kampung berbuka bersama agaknya. Lauk-pauk pun takdelah banyak sangat kita terima. Masih boleh dihabiskan dan mengelakkan pembaziran. 

Ianya tradisi unik masyarakat Jawa yang perlu diteruskan dan disesuaikan dengan perubahan masa dan keadaan.

Best tau duduk dengan masyarakat jawa..chewah!..hihihi

JAWA WORLD!..


No comments: