A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, October 8, 2011

Kawan

Kawan yang baik adalah kawan yang ada bersama tika susah dan senang. Kawan yang baik tidak akan membiarkan kawannya terjatuh ke dalam lubang yang gelap dan menyakitkan. Tapi ada lagi ke kawan yang sebegitu dalam dunia materialistik sekarang?.. Mungkin ada tapi jumlahnya dapat dikira dengan jari. Dalam keadaan semasa, persahabatan kebanyakannya disebabkan oleh 'sesuatu' kepentingan.


Allah telah anugerahkan saya kawan yang baik namun saya tidak nampak kebaikannya selama ini. Bila berlakunya keadaan yang sangat menekan perasaan, pengkhianatan atas kepercayaan yang sangat menyakitkan, dia berdiri sebagai seorang kawan yang melindung dan menyokong. Tidak perlu kata2 yang berbunga2, namun tindakannya menunjukkan keikhlasan hatinya. Hati dan perasaannya sama merasai kesakitan yang saya alami . Jujur, saya tidak terlihat keikhlasan itu sebelum ini. Mata hati saya buta dengan kebaikan yang pura2 dan dia tidak pernah menunjuk2 dengan keikhlasannya itu. Saya sangat berterima kasih atas kasih sayang seorang kawan yang sangat ikhlas. Tiada tujuan yang tersirat, tidak juga mengharapkan balasan atas kebaikan. Semuanya dilakukan atas dasar sayangkan kawan. Yang penting saya tidak diperbodohkan dan dikhianati.


Kawan bergelak ketawa sangat mudah dicari tapi siapa kawan kita sebenar adalah ketika kita sedang berduka. Kawan yang baik akan berani menyatakan kelemahan kita, bukan untuk menjatuhkan tetapi untuk kita menjadi orang yang lebih baik. Kawan yang baik akan sentiasa ada memberi sokongan, menjaga hati kita lebih dari hati dan perasaannya sendiri dan yang paling penting, kawan yang baik tidak akan mengkhianati kawannya sendiri!


Terima kasih kerana menjadi kawan saya yang baik. Dia tahu siapa dia...


3 comments:

Anonymous said...

Jaja,

Apa hal ni...?

Anonymous said...

MKI

mamadanish said...

Salam Prof..

sakit sangat rasa bila dikhianati..