A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, December 4, 2009

Kasih Sayang ALLAH

Allahuakbar!

Hari ini aku dikhabarkan dengan satu berita gembira yang tidak diduga. Berita itu membuka mata hati aku tentang kasih sayang ALLAH. Ianya membuktikan bahawa kasih sayang Allah itu sangat dekat dengan diri kita.

Aku pernah melalui satu fasa kehidupan yang sangat mencabar keimanan dan ketabahan diri. Pemergian Ijam telah membawa sekali separuh jiwa aku dan hidup aku memang tidak terurus. Pada ketika itu, aku memang betul-betul tidak bersedia untuk menjadi mama dan papa untuk Danish. Aku selalu tenggelam dalam kenangan dan kehibaan yang bukan sedikit.

Aku menerima surat ucapan takziah atas pemergian Ijam setelah aku kembali bertugas dan di surat itu, ada catatan daripada seseorang " Jaja, Ingat ALLAH selalu. Kasih sayang ALLAH sangat dekat dengan diri kita". Kata-kata itu, aku baca tanpa ada sebarang perasaan dan surat itu, aku simpan begitu saja.

Ternyata laluan kehidupan aku selepas ketiadaan Ijam amat berliku dan sukar. Ada ketikanya aku hampir menyerah kalah dengan permainan takdir. Dugaan demi dugaan membuatkan kesabaran diri semakin menipis.

Pada satu hari, aku terjumpa kembali dengan surat yang aku tak hiraukan sebelum ini. Tatkala membaca catatan tersebut, hati aku tersentuh. Aku mulai sedar kelalaian aku selama ini. Aku merintih dan mengadu tentang segala kepayahan dan kesusahan yang kutanggung hanya padaNYA. Setiap hari aku pohon ditunjukkan lorong-lorong dan jalan-jalan mudah untuk aku lalui hidup ini dan padaNYA aku merayu pertolongan atas segala kesusahan yang datang. Permohonan ini aku panjatkan setiap hari, sekurang-kurangnya lima kali sehari.

Hari ini, tatkala aku menghadapi kesulitan yang bukan sedikit, ALLAH telah mneghulurkan pertolongan dengan cara yang tidak diduga. Ianya memang tidak pernah aku bayangkan dan sememangnya di luar dugaan. ALLAH Maha Berkuasa, Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Sesungguhnya kasih sayang ALLAH memang sangat dekat dengan diri kita.

1 comment:

kay @ kausar said...

semoga kak jaja terus tabah.. bukan semua orang mampu berada dalam keadaan akak.. bukankah Allah menguji iman seseorang sesuai dengan kemampuan-Nya? Allah tidak akan membebankan kita dengan menguji kita diluar kemampuan kita..

Subhanallah.. harungi dikit demi dikit.. sekali sekala sy pun terasa bahang sedihnya bila membaca perasan akak.. Ya Allah, Kau tabahkanlah hati insan ini, insan yang sentiasa tercari-cari hikmah-Mu.

Salam sayang, Kausar.