A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, November 25, 2009

Enam Bulan

Sudah 6 bulan Ijam meninggalkan aku dan Danish untuk selamanya. Tempoh 6 bulan pertama hidup tanpa dia nyata amat payah. Semuanya terasa canggung dan serba tak kena. Sehingga satu ketika, aku rasa tak nak keluar rumah sebab rasa serba tak kena keluar tanpa suami. Dalam masa yang sama, aku tak nak orang tanya di mana suami. Pertanyaan lazim yang akan ditanya bila melihat aku berdua aje dengan Danish. Jadi rasanya lebih baik mengelak daripada menjawab soalan2 yang macam tu. 6 bulan jugalah aku harungi segalanya dengan seribu satu kepayahan. Dari urusan peribadi sampailah segala macam urusan yang aku tak pernah buat sebelum ini aku terpaksa lalui juga. Payah dan peritnya hanya ALLAH yang tahu.

6 bulan juga belum cukup untuk buat Danish mengerti. Dia masih lagi beranggapan yang papanya akan balik. Banyak kali dia cakap "bila papa adik balik nanti..."
Semalam aku bawa dia gunting rambut. Aku saja je puji2 dia hensem bila gunting rambut nanti. Dia seronok sangat bila dipuji2 hensem dan dengan bersahaja dan senyum manis dia kata "nanti bila papa adik dah balik, papa adik kata hensemnya adik dah gunting rambut..."

Sebelum tu, dalam minggu lepas, dia teman aku masak dan dia puji2 bau masakan tu sedap. Tak taulah fakta ke auta...hehehe...[nota: Danish memang manis mulut macam papa dia..:)] padahal aku masak nasi goreng je..hehehe...
Lepas tu dia kata, "bila papa adik balik nanti, papa eat mama masak, papa kata sedapnya bau...."
Dah terlalu kerap sebenarnya dia cakap phrase tu.... yang pastinya, dia belum faham yang papanya tak akan balik lagi sampai bila2 pun. Satu-satunya peluang untuk kami bertemu semula hanyalah di dalam syurga. Itupun hanya dengan izin Allah.

Mengenangkan peluang bertemu yang entahkan ada entahkan tidak, membuatkan aku selalu berdoa: "Ya Allah! masukkanlah kami ke dalam syurgamu tanpa dihisab Ya Allah... Ketemukanlah kami semula di dalam syurgaMu sebagai satu keluarga. "
Harapan aku cuma satu - ALLAH perkenankan doa aku dan kami dapat bersatu semula.

1 comment:

Anonymous said...

Salam Jaja,

I'd been your silent reviewer for sometime..whenever i felt sad with my marriege, I always turn myself to your writing. Each it... your write up makes me appreciate and luv my hb better.."hargailah- selagi masih berkesempatan...."