A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, August 21, 2009

Ramadhan

Ramadhan datang lagi. Esok InsyaALLAH kita akan menyambut kedatangan bulan yang penuh dengan kerahmatan. Setahun yang lalu, aku menyambut Ramadhan dengan perkhabaran tentang kanser dalam tubuh Ijam. Satu ujian dan dugaan yang aku rasakan sangat hebat pada ketika itu.
Tahun ini, Ramadhan aku sambut dengan ujian yang lebih hebat. Ramadhan aku sambut dengan perasaan sayu yang bukan sedikit. Tak pernah terduga oleh akal yang aku akan menyambut Ramadhan kali ini tanpa Ijam. Semua kenangan menyambut Ramadhan bersama terbayang-bayang depan mata. Terasa macam baru sangat kami sama-sama ke bazar Ramadhan, berbuka dan sahur bersama. Macam mana akan aku lalui Ramadhan kali ini, aku pun tak pasti. Aku akan cuba bertahan walaupun kadang-kadang kesabaran dan kekuatan diri goyah juga dengan kenangan dan kerinduan yang mencengkam. Apa yang pasti, aku redha dengan segala ketentuan hidup aku. Segala apa yang akan berlaku akan aku terima dengan berlapang dada.
Doa aku, semoga Ijam aman dan tenang disana, ditempatkan dalam syurga Allah tanpa dihisab.
Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak. Saya memohon kemaafan atas kekhilafan dan kealpaan saya sepanjang saya menulis di blog ini yang mungkin telah melukakan hati dan perasaan mana-mana pihak. Semoga Ramadhan ini kita lalui dengan penuh kerahmatan dan keredhaan dari ALLAH.

Puisi indah untuk semua..

Ramadhan Terakhir...

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir tentu engkau tak akan jemu
melagukan syair rindumendayu, merayu, kepada- NYA Tuhan yang satu
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu sholatmu kau kerjakan di awal waktu
sholat yang dikerjakan.. .sungguh khusyuk lagi tawadhu'tubuh dan qalbu bersatu memperhamba diri menghadap Rabbul Jalil...
menangisi kecurangan janji"sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tidak akan kau sia siakan
walau sesaat yang berlalu setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang alunan Al-Quran bakal kau dendang...
bakal kau syairkan
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu malammu engkau sibukkan
denganbertarawih.. .berqiamullail. ..bertahajjud. ..mengadu...merintih. ..
meminta belas kasih "sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu dirimu tak akan melupakan
mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan. kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir mempersiap diri...rohani dan jasmani menanti-nanti jemputan Izrail di kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman
Duhai Ilahi....andai ini Ramadhan terakhir buat kami jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...paling berseri...menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayangMu
Ya Ilahisemoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti
Andai benar ini Ramadhan terakhir buat ku
MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH KU LAKUKAN ..SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK..

1 comment:

Balkish said...

Jaja....

Layanlah rindu layanlah perasaan sebab kadangkala hanya itu yg bisa jadi penawar....apa pun teruskan mengumpul segala ketabahan utk hari depan.