A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, June 19, 2009

Kenangan

Setiap kali hari Jumaat aku akan teringat tarikh 22 Mei 2009. Pada hari Jumaatlah aku berada di sisi arwah suami dari pagi sampailah dia menghembus nafas terakhir. Allah telah menggerakkan hati saya untuk berada di sisi suami sepanjang hari tersebut. Saya tak tinggalkan dia sepanjang hari kecuali untuk bersolat. Tanpa henti saya membaca Yaasin dari pagi sampai malam. Rupa-rupanya itulah hari dan peluang terakhir untuk saya berbakti kepada suami.
Bila tiba hari Jumaat, kenangan itu datang sendiri dan ianya umpama pita video yang ditayang berulang-ulang. Setiap kali waktu maghrib menjelang, setiap kali itu jugalah saya terbayang saat-saat terakhir saya bersama dia. Ianya satu kenangan yang tidak akan boleh saya lupakan sampai bila-bila. Masih terasa debaran hati saya yang semakin kencang selari dengan nafas suami yang semakin lemah ketika itu.
Saya tidak berniat untuk melupakan kenangan itu. Ianya pengalaman hidup terakhir saya bersama suami yang saya sayang seikhlas hati, saya kasihi sepenuh jiwa. Mana mungkin saya melupakan insan yang benar-benar sabar dan menerima saya seadanya. Dia menerima saya dengan segala kekurangan yang ada pada saya. Dia seorang suami yang penuh dengan perasaan kasih dan sayang. Memang saya benar-benar bersyukur dikurniakan seorang suami seperti dia, walaupun dipinjamkan hanya sekejap. Suami saya adalah kenangan yang terindah dalam hidup saya yang tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.

2 comments:

Nazhatulshima N said...

Saya doakan Jaja tabah untuk menghadapi dugaan ini. Allah lebih menyayanginya.

Dziauddin said...

Saya doakan Puan sentiasa tabah menghadapi dugaan daripada Allajh swt. Percayalah, dugaan Allah swt ini hanyalah untuk hambaNya yang disayangi.