A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, June 15, 2009

Happy 3rd Birthday Sayang

13 Jun 2009 birthday Danish yang ke-3. Pagi-pagi hari saya bawa Danish ke kubur Papanya. "Papa, hari ni birthday adik. Adik dah 3" (sambil menunjukkan 3 jarinya). Itulah kata-kata Danish bila kami sampai di kubur Ijam. Perasaan sedih dan sayu terus menyerbu masuk ke hati. Terasa hiba sangat-sangat. Rindu saya pada arwah begitu terasa. Tambahan lagi waktu pagi suasananya amat tenang dan sunyi. Inilah kali pertama Danish menyambut harijadi tanpa papanya dan ianya akan kekal begitu sampai bila-bila.
Saya teringat tentang azam Ijam awal bulan Mac. "Yang, orang nak cepat sihat. Nanti nak sambut birthday adik. Orang tak nak celebrate kat hospital la Yang". Itu impian dan harapan yang dia luahkan pada saya. Dia juga dah plan hadiah untuk anak dia. Tapi manusia hanya merancang, ALLAH juga yang berkuasa. Siapa menyangka yang Danish akan menyambut harijadi yang ke-3 tanpa Papanya.
Malam harinya ketika nak tidur, si kecil bertanya soalan yang meruntun jiwa. "Mama, kenapa Papa tak balik makan kek adik? Kek adik kan cantik ada flowers". Saya katakan padanya "Papa tidak boleh balik. Tak payah simpan kek untuk papa". Beliau mengangguk dan dalam suara yang sangat perlahan dia berkata "Adik rindu Papa..rindu sangat". Hati saya betul-betul tersentuh dengan kata-katanya. Air mata jatuh tanpa dapat ditahan-tahan. Kenangan bersama Papanya menyambut harijadinya yang kedua tahun lepas menjadi peneman tidur saya malam itu.

5 comments:

maznah said...

Happy belated birthday to Danish. Moga ALLAH melindungi dan akan mempermudahkan segala urusan jaja dan danish...Al-Fatihah untuk Ijam...

Maria Hadiey said...

Subhanallah.... pilu hati saya setiap kali baca entry kak jaja sekarang ni... x dapat saya bayangkan jika kedudukan saya berada ditempat kak jaja sekarang ni.... apa pun, saya harap kak jaja terus tabah menghadapinya... Al-Fatihah untuk arwah ....

Anonymous said...

Ya Allah, kau tetapkan lah imannya, berikanlah dia kekuatan utk mengharungi hidup ini. Hebatnya dugaanMu Ya Allah terhadap insan ini. Dik, rajin2 lah menulis agar kedukaan mu dapat diringankan olehNya. Alfatihah untuk arwah Ijam.

Anonymous said...

Jaja,
Beratnya bahu yang memikul...mengalir air mata membaca entri Jaja kali ni.

Jaja,
Tabahkan hati demi Danish.

Kak Ani Law

Sandora said...

Happy belated birthday untuk Danish yang comel. Semoga Danish juga tabah dan kuat seperti mamanya.