A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, November 26, 2009

Salam Aidil Adha



Esok umat Islam akan menyambut Hari raya Aidiladha atau sinonimnya Hari Raya Korban. Ramai staf UiTM Johor yang dah mula bercuti mulai hari ini. Mengambil peluang cuti Hari Raya bersekali dengan cuti sekolah agaknya. Aku masih lagi bekerja dan akan balik kampung malam nanti.
Biar apa pun yang pernah/akan kita korbankan dalam hidup ini, biarlah ianya dilakukan dengan ikhlas dan semata-mata kerana ALLAH. Ianya akan menjanjikan pulangan yang cukup manis kelak. InsyaAllah..
Selamat Hari Raya Aidiladha.

Wednesday, November 25, 2009

Enam Bulan

Sudah 6 bulan Ijam meninggalkan aku dan Danish untuk selamanya. Tempoh 6 bulan pertama hidup tanpa dia nyata amat payah. Semuanya terasa canggung dan serba tak kena. Sehingga satu ketika, aku rasa tak nak keluar rumah sebab rasa serba tak kena keluar tanpa suami. Dalam masa yang sama, aku tak nak orang tanya di mana suami. Pertanyaan lazim yang akan ditanya bila melihat aku berdua aje dengan Danish. Jadi rasanya lebih baik mengelak daripada menjawab soalan2 yang macam tu. 6 bulan jugalah aku harungi segalanya dengan seribu satu kepayahan. Dari urusan peribadi sampailah segala macam urusan yang aku tak pernah buat sebelum ini aku terpaksa lalui juga. Payah dan peritnya hanya ALLAH yang tahu.

6 bulan juga belum cukup untuk buat Danish mengerti. Dia masih lagi beranggapan yang papanya akan balik. Banyak kali dia cakap "bila papa adik balik nanti..."
Semalam aku bawa dia gunting rambut. Aku saja je puji2 dia hensem bila gunting rambut nanti. Dia seronok sangat bila dipuji2 hensem dan dengan bersahaja dan senyum manis dia kata "nanti bila papa adik dah balik, papa adik kata hensemnya adik dah gunting rambut..."

Sebelum tu, dalam minggu lepas, dia teman aku masak dan dia puji2 bau masakan tu sedap. Tak taulah fakta ke auta...hehehe...[nota: Danish memang manis mulut macam papa dia..:)] padahal aku masak nasi goreng je..hehehe...
Lepas tu dia kata, "bila papa adik balik nanti, papa eat mama masak, papa kata sedapnya bau...."
Dah terlalu kerap sebenarnya dia cakap phrase tu.... yang pastinya, dia belum faham yang papanya tak akan balik lagi sampai bila2 pun. Satu-satunya peluang untuk kami bertemu semula hanyalah di dalam syurga. Itupun hanya dengan izin Allah.

Mengenangkan peluang bertemu yang entahkan ada entahkan tidak, membuatkan aku selalu berdoa: "Ya Allah! masukkanlah kami ke dalam syurgamu tanpa dihisab Ya Allah... Ketemukanlah kami semula di dalam syurgaMu sebagai satu keluarga. "
Harapan aku cuma satu - ALLAH perkenankan doa aku dan kami dapat bersatu semula.

Friday, November 20, 2009

UPSR

Keputusan UPSR dah pun keluar semalam dan khabar gembira - Kak Chik dan Luqman (anak2 saudara) berjaya dapat 5A. Memang tak sangka Luqman boleh skor 5A. Bukan tak pandai, tapi budak lelaki...kurang serius mentelaah dan banyak sangat main. Tapi bila dah rezeki, macam mana pun akan jadi hak juga.

Teringat zaman aku UPSR dulu. Belum betul2 ada kesedaran tentang betapa pentingnya lulus cemerlang walaupun masih di peringkat UPSR. Budak kampung, sekolah luar bandar pulak tuh...:) aku lebih teruja main polis sentri dan baling tin dari selak buku sekolah. Alahai...betul2 perangai budak2. Aku mula serius belajar masa SPM je. Syukur juga belum terlambat masa sedar tu, kalau tidak...???? Kalaulah dapat diundur masa..hehehe...

Tahniah untuk Luqman dan Kak Chik...Mak Itam doakan kalian terus berjaya dunia & akhirat. InsyaAllah....

Wednesday, November 11, 2009

Pertama Kali

Sudah 2 hari aku terlibat secara langsung dengan pengendalian final exam. Bob terpaksa balik kampung sebab bapanya kurang sihat. Urusan peperiksaan akhir berada di bawah tanggungjawab aku untuk pertama kalinya. Syukur ada staf2 yang sangat berpengalaman dan sangat2 membantu.

Untuk pertama kalinya aku melihat sendiri senario dan keadaan di Bahagian HEA setiap kali musim peperiksaan. Semalam, first time dengar perkataan "pecah bundle" dan melalui sendiri pengalaman melakukan "pecah bundle". Best sangat cuba sesuatu yang baru...Macam budak baru masuk sekolah..semuanya rasa menyeronokkan. Aku dapat juga belajar tentang kemasukan markah peperiksaan yang selama ini sangat2 asing bagi aku. Kadang2 blur jugak juga tapi aku tetap kontrol cun..hehehe.. dalam hati tetap berdoa semoga ALLAH mempermudahkan segala urusan. Alhamdulillah, setakat ni tiada masalah yang besar. Exam berjalan lancar.

Dalam hidup kita perlu melalui banyak pengalaman 'pertama kali'. Yang penting, kita cuba lakukan yang 'pertama kali' itu dengan betul (Do It Right First Time).