A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, October 23, 2012

Kain Pelikat

Danish dah ada kain pelikat sendiri. Dia teruja sangat bila solat pakai kain. Mungkin dia rasa dah dewasa kot bila pakai kain. Dia nak pakai kain masa tidur macam Abah Zainal (baby sitter cum idola dia) tetapi sebab cuma ada sehelai je kain tu, dia boleh pakai untuk solat je. Nanti ada masa saya janji belikan dia kain lagi.

Dia kata ingatkan beli kain tu untuk dia berkhatan nanti rupanya boleh pakai untuk solat jugak. Lawak je statement dia. Masa saya gulungkan kain tu, dia tanya dulu-dulu Papa solat pun gulung macam tu juga ke?

Satu perkara yang saya notice tentang Danish ni, bila dia buat sesuatu yang baru, dia akan tanya sama ada Papa dia buat macam tu jugak ke tidak. Mungkin sebab dia tak banyak memori tentang Papa dia jadi dia selalu bertanya macam tu. 

Tengok dia pakai kain pelikat memang nampak macam dah dewasa pulak. Dah bujang dah anak saya..:) kalaulah Ijam boleh tengok semua ini..

Bajet ensem pakai kain...


Tuesday, October 9, 2012

Tahajud

I received this email today..A good reminder to start the day..:)

Semoga ada manfaat kepada semua




Friday, September 28, 2012

Susahnya...

Mengajar anak kecil untuk belajar memang sukar. Ianya pernyataan melalui pengalaman.

Mengajar Danish membaca memang boleh buat darah saya naik ke kepala. Danish is a playful boy. Untuk dia duduk dan fokus membaca sangat susah. Kalau dia boleh duduk dan baca satu perenggan tanpa acara selingan memang dah cukup baik. Sesi mengajar dan belajar selalunya berakhir dengan sesi air mata dan sedu sedan Danish sebab kena marah. Kesabaran saya menipis bila mengajar dia membaca.

Berbeza bila belajar Matematik dan Sains. Dia boleh habiskan 10 muka surat buku aktiviti Matematik tanpa banyak songeh. Minat dia lebih pada nombor berbanding huruf agaknya. Tetapi, macam mana nak buat Matematik kalau tak boleh membaca arahan.

I have to think ways to catch his interest in reading and spelling..
fikir..fikir..fikir..cepatlah datang wahai idea..

Bukan senang jadi cikgu tadika segera ni..:)


Thursday, September 13, 2012

Syukur


Syukur Alhamdulillah..

Danish berjaya dalam ujian ke Sekolah Rendah Agama Bersepadu (SRAB). Ujian kemasukan pada bulan Ramadhan lalu. Melihat kepada jumlah calon dan kapasiti yang ditawarkan, peluangnya 50-50. Setiap kali berdoa, saya mohon yang terbaik untuk Danish. Kalau SRAB yang terbaik untuknya, Engkau permudahkanlah Ya Allah.

Saya sampaikan khabar gembira itu kepada Danish. Tiada reaksi teruja ataupun gembira. Oh yeke?...itu aje respond dia..alahai..kanak2 sekecil itu mungkin tak kisah kena pergi ujian dan tak kisah pun dengan result ujian..:)

Bila malam, saya katakan pada dia, dia akan ke sekolah SRAB sebab saya tak berkemampuan untuk menjemput dan menghantarnya untuk sekolah kebangsaan dan agama. Saya terikat dengan waktu bekerja. Dia nampaknya faham dan tak kisah pun. Saya bertawakal untuk dia pergi dan balik ke sekolah dengan van.

Sebelum tidur, dia reconfirm memang betul ke dia kena sekolah SRAB
- Ma, adik memang kena sekolah SRAB ke?
- Yelah..nanti Mama pergi daftar barulah Adik sekolah sana. Kenapa?
- Takde apa-apa.. sebenarnya adik tak pandai eja bintang dengan papaya masa ujian tu
- Ada soalan kena mengeja bintang dengan papaya ke hari tu?
- Ha'ah ada, tapi adik tak eja. Adik tak tahu nak eja.

Dah lama kot ujian tu, baru hari ini dia pecah lobang yang ada soalan yang dia tak boleh jawab..
Alahai Danish...Syukur dia masih terpilih ke sekolah itu..