A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Sunday, February 16, 2014

Luahan Rasa Danish



I had a conversation with Danish along the way from his school yesterday. One of the topics is about a sum of money he received because he is an orphan. 

Danish:      Mama...adik akan jadi anak yatim sampai bila2 ke? Nanti setiap kali kalau ada                          orang derma anak yatim, orang akan bagi adik lagi ke?
Mama:       Adik tak suka orang bagi sedekah kat adik? 
Danish:      Bukan tak suka orang sedekah tapi adik lagi suka kalau adik ada papa. 
Mama:       Kenapa?
Danish:      Bila bagi sedekah anak yatim masa kat perhimpunan cikgu panggil nama adik.                           Semua murid2 tahu adik anak yatim. Diorang cakap adik tak ada papa.
Mama:       Adik ada papa cuma papa adik dah meninggal. Tapi Adik kan ada mama..Adik                           cakap elok2 dekat diorang, tak salah pun jadi anak yatim.
Danish:      Adik seronok ada mama..adik sayang mama..tapi adik nak macam Azfar. Ada                            papa, ada mama, ada kakak, ada adik..adik tak ada pun. Kalau Adik tak nak duit                        sedekah tu tapi kita minta Allah pulangkan papa semula boleh ke Ma? 

Allahuakbar..Danish jujur dan berterus terang tentang perasaanya. Dia tak gembira dengan gelaran anak yatim sebab dia tak suka orang bersimpati dengan nasibnya dan selebihnya tak suka orang bercakap mengenai statusnya. Dia lebih memilih untuk ada bapa daripada menerima sedekah untuk anak yatim. 

Ianya perasaan sama yang sama alami 5 tahun dulu. Saya pernah berasa sangat kecewa dengan status saya di awal keadaan dulu. Saya benci dengan pandangan kasihan dan simpati orang pada saya. Saya tak perlukan itu semua.

Sedangkan saya yang dewasa pun terasa tertekan dengan gelaran baru itu, inikan pula anak kecil yang baru berumur 7 tahun.. Sungguh saya tak sangka dia begitu terkesan dengan sedekah-sedekah yang diterima dan statusnya sebagai anak yatim. Dahulu mungkin dia belum pandai menjelaskan perasaan hatinya. Kini dia semakin yakin dengan perasaannya dan mampu meluahkan isi hatinya. 

Saya tak sedar yang anak saya dah semakin dewasa sebab pada saya he will alwyas be my little precious hero..

#Imissmyotherhalfverymuch 

1 comment:

Isriah said...

Mungkin dah tiba masanya untuk mencari penganti papa Danish...