A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, March 14, 2011

Sepi & Rindu

Semalam saya melalui waktu malam yang sangat sunyi. Danish ada di kampung sempena cuti sekolah. Dia yang berada di sana sebab saya bertugas hujung minggu di JB tak mahu balik ke sini. Alasan - nak jaga baby yang masih lagi berpantang di kampung. Boleh percaya la sangat cakap Danish tu. Bila dia bersungguh request untuk stay kat kampung, saya jatuh kesian pula. Akhirnya, semalam saya balik ke Segamat sorang2. Terasa sunyi dalam kereta sorang2 walaupun radio melalak sepanjang jalan. Bila smapai rumah lagi la bosan. Takde kawan nak bercakap.

Saya rasa suasana dalam rumah sangat melemaskan. Semuanya kaku, sunyi, sepi, kepam..semuanyalah.. Dalam waktu begitu, saya terkenang semula semua perjalanan hidup kami di rumah itu. Sunyi yang datang menyebabkan hati saya menjadi agak sentimental. Kenangan dari hari pertama berpindah dan segala suka duka di rumah itu menjengah satu persatu. Kesunyian ini menerbitkan kerinduan yang dalam. Situasi yang pernah melanda rumah ini disaat2 pemergian Ijam dulu muncul kembali.

Saya rindu untuk bersama Ijam di rumah itu. Rindukan gurau senda Ijam yang berpanjangan.
Rumah ini pernah menyaksikan kesakitan Ijam menanggung ledakan kanser di dalam tubuhnya. Rumah ini juga pernah menyaksikan saya yang 'rebah' dan 'jatuh' tatkala di tinggalkan Ijam untuk selamanya.

Ruang kosong dan legap juga kesepian di rumah ini sangat membunuh jiwa saya. Kesunyian ini mengajar saya betapa bernilainya Danish dalam hidup saya. Ketiadaan dia belum sampai 24 jam menyebabkan saya merasa kosong. Saya tidak boleh bayangkan kalau dia tiada dalam hidup saya untuk selamanya. Susah untuk saya bayangkan. Kehilangan Ijam merupakan satu tamparan hebat dalam hidup saya dan saya belum bersedia sekiranya Danish juga diambil dari hidup saya.

Dan hati saya benar2 berharap Danish tidak pergi dari hidup saya.

2 comments:

Anonymous said...

TERSENTUH BC ENTRY PN JAJA..
BYK KN BERSBR YE PN JAJA..
SUNYI,CARI LA PENGGANTI..HEHE

Mr Mohammad Ashraf said...

Cuba beli novel atau apa-apa bahan bacaan, saya pun penuhi waktu malam saya dengan novel-novel. Yang terbaru Rengsa.
Karya Pujangga SeniZharulnizam Shah B. Zainal Abidin
...
http://zharulnizamshah.blogspot.com