A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, March 5, 2011

Resepi Rahsia

Danish seorang yang akan menyatakan apa sahaja yang di dalam fikirannya secara terus terang - tanpa selindung. Itu adalah character kanak2 yang tidak pandai menipu dan bila dia menjadi dewasa, orang2 begini akan digelar outspoken, mungkin juga laser. Danish boleh beri komen sama ada pakaian saya cantik ke, jahitan manik saya comel ke tidak, rumah berkemas ke tidak dan yang paling penting saya masak sedap ke tidak. Walaupun ianya cuma kata2 budak 5 tahun, tetapi bagi saya ianya satu komen yang jujur dan betul.

Awal Februari lalu, kami ke majlis harijadi Mia-anak kedua Pn Maznah,Jurutera UiTM. Seperti biasa, bila ada makan2 di rumah Pn Maznah, mesti akan ada puding pink (guava) yang menjadi favourite Danish. Bila saya cerita pada Maznah tentang kesedapan pudingnya menjadi sebutan Danish, diapun berikan 'resepi rahsianya' pada saya.

Semangat saya berkobar2 untuk menyediakan puding untuk Danish. Saya siapkan puding untuk Danish pada hari yang sama saya dapat resepi dari Pn Maznah. Saya katakan padanya yang saya ada ada sesuatu special untuk dia tapi dia kena tunggu. Bila puding dah ready, saya panggil dia dan tunjukkan apa yang saya dah siapkan, lebar senyum dia..

"Puding mama maria eh..mama pun pandai macam mama maria.
Sedapnya puding mama ni..mama ni cerdik lah, pandai buat puding ni..
adik suka mama yang cerdik.."

Kembang kuncup hati saya bila dipuji macam tu. Terima kasihlah pada Pn Maznah yang bantu saya nampak hebat di mata anak sendiri...:). Bila dia cakap sedap, maknanya memang betul2 sedap la kan..hehehe...

Alahai Danish, mama sapa2 pun kalau buat puding ni, akan jadi rupa dan rasa yang serupa..hahaha..kenapa saya cakap macam tu??..kat bawah ni ada jawapannya..

Inilah 'resepi rahsia' Pn Maznah...dah tak rahsia lagi dah...

Mama adik masak sedap!!!!

2 comments:

Anonymous said...

Salam Puan...betul, mak saya ada kata buah fikiran anak2 kecil memang yang tulus bersih...mereka masih innocent..cutenya Danish..boleh share...Dilla

Anonymous said...

oooppss...maksud saya boleh ke share puding...sedapnya...