A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, February 24, 2009

Minggu Lepas

Bahagian II - Dugaan Maha Hebat

Sabtu dan Ahad (14/2 & 15/2) keadaan Ijam semakin kritikal. Yang boleh masuk dalam tekak hanyalah air tapi tak sampai 10 minit dia akan muntah2 sampai lembik. Keadaan semakin teruk bila dia mula muntah darah. Setiap kali muntah, darah akan bersembur keluar dan kadang-kadang ada yang berketul2. Masa tu hanya ALLAH je yang tau macam mana aku rasa. Habis muntah, dia akan jadi lemah dan hanya mampu terbaring. Pilu sangat rasanya bila dia hanya mampu menggenggam tangan aku setiap kali ungkapan ALLAH aku bisikkan di telinganya.
Hari kedua dia semakin lemah. Hanya mampu terbaring. Nak duduk pun perlu disokong. Dia juga tidak dapat mengawal proses membuang air kecil dan besar. Tersentuh sangat hati aku bila tengok dia terpaksa pakai lampin. Dia juga menitis air mata bila aku tukarkan lampin. Mungkin dia rasa kecewa dengan keadaan dia yang tidak mampu mengurus diri sendiri. Petang Ahad, dia semakin kerap muntah darah. Beberapa orang kawan Ijam melihat sendiri macam mana keadaan dia semasa muntah darah. Keadaan jadi agak kelam kabut bila dia terus-terusan muntah darah hampir 5 minit lamanya. Lepas tu dia senyap dan seolah2 'masanya' dah sampai. Panik seketika semua orang. Dia kembali sedar bila kalimah syahadah dibacakan berulang kali di telinganya. Syukur! Aku mengucap syukur dalam sebak dan air mata yang kian laju mencurah.
Waktu malam, muntahnya semakin menjadi-jadi. Kali ini yang keluar adalah cecair warna hitam (darah juga cuma warnanya agak gelap). Dia juga mengalami cirit birit. Najisnya juga sudah bercampur darah. Sepanjang malam aku berjaga dan hati selalu berdebar bila dia batuk2. Aku tak sanggup nak tengok dia muntah darah lagi. Aku dah nekad, walau apa pun, aku akan hantar dia ke hospital. Sebelum ini, keluarga dia menolak mentah2 cadangan aku untuk bawa Ijam ke hospital. Mereka punya sebab tersendiri yang pada aku tak masuk akal langsung. Kali ini aku dah tak kisah kalau nak digelar menantu derhaka ke apa..yang penting suami aku. Esok pagi2 aku mesti usahakan agar Ijam boleh dibawa ke hospital. Dalam hati aku dah nekad, apa nak jadi, jadilah! Aku tak sanggup nak biarkan Ijam macam tu aje tanpa sebarang bantuan. Sepanjang malam aku mengatur strategi untuk membawa Ijam ke hospital. Sekurang-kurangnya aku berusaha sebelum berserah bulat2 pada ALLAH.

To be continued...

2 comments:

Syah said...

Salam Jaja,

Semoga Jaja tabah menghadapi ujian ini. Allah maha berkuasa Jaja. Berdoalah kepadaNya.

Saya dan Imah hanya mampu berdoa untuk kesejahteraan Jaja sekeluarga.

Syahrul
Perth

mamadanish said...

Salam En Syahrul...
Terima kasih atas doa dan sokongan.
Semoga En Syahrul & Kak Imah sihat selalu.