A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, May 2, 2009

HFMD

Hari Jumaat Danish mengadu sakit gigi. Bila aku tengok mulut dia ada ulser di lidah dan bibir dia. Aku check tapak tangan dia ada bintik-bintik merah. Aku suspek dia kena penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD). Terus bawak dia gi klinik Mesra malam tu jugak. Memang sah dia kena HFMD. Badan dia pun dah mula panas.
Dia mula merengek sebab mulut dia sakit. Ulser dalam mulut menyebabkan dia susah nak mengunyah makanan. Minum susu pun susah. Kesian dia bila asyik mengadu mulutnya sakit.
Doktor kata ianya akan sembuh dalam masa 3-5 hari.
Kesian Danish...:(

Thursday, April 30, 2009

Bertukar

Hari ini bermakna tinggal sebulan lagi En Khairul akan berkhidmat di sini. Lepas ni dia akan ke Shah Alam. Mula2 memang terkejut bila dapat tahu, tapi bagi sesiapa yang duduk dalam 'keluarga' Pendaftar, pertukaran adalah perkara biasa. Cuma yang buat aku agak terkilan, banyak lagi perancangan kami di Bhg Pentadbiran ni yang belum dilaksanakan tapi nak buat macam mana. Paling tak best sekali sebab nanti bos tak sempat masuk ofis baru. Dia yang beria-ia nak cat bilik ngan siling sekali warna hijau. Tapi betul la kata pepatah"manusia hanya merancang, tapi Allah juga yang maha berkuasa." Memang takde rezeki bos nak duduk bilik baru...Takpelah, pasti ada sesuatu yang lebih baik untuk bos di sana.

Untuk En Khairul, I wish you all the best in your future endeavours.

Monday, April 27, 2009

Tinggal Kenangan


Bumbung pun dah takde dah...


cuma tinggal tembok batu yang akan diruntuhkan.

Hujung minggu lepas balik Ayer Baloi sekejap sebelum ke Kota Tinggi. Sayu rasa hati bila rumah lama dah dirobohkan. Ianya akan diganti dengan rumah baru yang lebih kukuh dan gagah. Di rumah itulah kami 9 beradik dibesarkan, merasai kepayahan adik beradik yang ramai dan bersusun macam anak tangga. Selama 33 tahun rumah itu menyimpan 1001 cerita kehidupan kami sekeluarga. Rumah itu menyaksikan bagaimana mak masak bubur nasi dicampur jagung untuk makan malam anak-anaknya. Kami bukan keluarga senang. Mak akan mengolah apa sahaja sumber makanan yang ada asalkan anak-anaknya kenyang. Kalau diingat-ingatkan balik memang perit.
Rumah itu juga menyaksikan kemeriahan hari perkahwinan Kak Ila (kakak sulung) sehinggalah yang terbaru, hari perkahwinanku. Di situ juga kami meraikan kehadiran cucu pertama mak dan abah 16 tahun dulu.
Terasa macam baru semalam abah buat piling rumah tersebut, sekarang ianya dah runtuh. Hanya tinggal sisa.
Kenangan bersama rumah itu akan tetap aku simpan sampai bila-bila. Ianya kan sentiasa berbekas dan tak akan pernah luput dalam ingatan.Isk...isk...isk....:(

Thursday, April 23, 2009

Kanser Payudara Ku

Kanser Payudara Ku: Perjuangan dan Kesedaran adalah buku terbaru yang aku baca. Sebenarnya buku tu ditulis oleh Dalilah Tamrin @ Raden Galoh, kenalan baru Prof. Beliau hadiahkan pada Prof dan Prof pinjamkan pada aku walaupun sebenarnya dia belum baca pun lagi buku tu. TQ boss....
Buku yang tak tebal dan tak nipis sangat ni menceritakan tentang pengalaman penulis berhadapan dengan breast cancer. Ada beberapa persamaan dengan realiti kehidupan aku antaranya beliau disahkan menghidap kanser dalam bulan Ramadhan, persis seperti Ijam.
Penceritaan beliau tentang kesakitan kimoterapi dapat aku bayangkan sebab aku melihat sendiri kesakitan Ijam selepas kimo.
Apa yang dihadapi oleh pesakit kanser memang berat. Bila aku fikirkan balik, memang apa yang ditakdirkan olehNya adalah yang terbaik. Tapi bagi konteks orang yang perlu menghadapi dugaan tersebut, bukan mudah meneutralkan fikiran untuk lebih positif. Walau bagaimanapun, usaha dan tawakal perlu seiring. Penyerahan diri secara total kepada yang Esa adalah yang terbaik dalam apa jua keadaan.
Doaku agar Ijam dan Raden Galoh menjadi insan yang paling sabar dan tabah menghadapi dugaan ini. Redha yang tulus pastinya akan membawa rahmat yang melimpah.