A Gift from Allah

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, August 4, 2008

Kahwin...

Ari sabtu (2/8) ke Hotel Sri Malaysia Temerloh meraikan perkahwinan Khalid. Sampai sana lebih kurang pukul 1.00 petang dan pengantin sedang bersanding..Cari port dulu untuk makan. Kebetulan masa tu ramai pulak tetamu sampai. Jadi terpaksa tunggu jugak untuk makan.. Danish dah mula tak senang duduk sebab dah nampak swimming pool dekat2 dewan tuh. Sekejap2 cari alasan nak turun dari kerusi.
Habis makan, sedang elok pulak pengantin siap2 untuk potong kek. Khalid datang lepak sekali ngan staf2 dia.
So jumpa dia amek gambar sekeping dua terus gerak balik Segamat. Masa tu pun dah pukul 2 so tak nak lambat sangat sampai Segamat. Kawin jugak kawan aku sorang ni...lepas ni tunggu Shaiful pulak..bila tu tak tau la kan..:)
Kepada Khalid & Laila, semoga rumahtangga yang dibina kekal ke akhir hayat dan dalam rahmat ALLAH sentiasa.

Friday, August 1, 2008

Tersedar

Hujung munggu lepas terpaksa outstation...tinggallah danish di hujung minggu. Agak bengang juga berkursus di hujung minggu pada mulanya. Tapi mampu merasionalkan fikiran yang akhirnya redha dan perasaan 'terpaksa' terus takde. Jadual padat dari 8.30 pagi sampai 10.30 malam tidak jadi masalah. Tambahan lagi sokongan dari Orang No. 1 keluarga Pendaftar menjadikan suntikan semangat yang 'semacam' je.
Banyak isu makanan rohani yang dibincangkan. Nampak macam perkara yang simple, perkara biasa seperti solat, tapi banyak isinya yang belum dikupas.. rasa macam jahilnya bila tak mampu nak jawab soalan yang simple2 berkaitan solat...Baru rasa ada kesedaran bertuahnya dilahirkan sebagai muslim tanpa banyak halangan...
Astaghfirullah..banyak sungguh ruang2 lompang ilmu yang aku ada berkaitan dengan ilmu kerohanian..
Syukur aku terpilih mengikuti kursus ini...dalam diam, aku mula pasang niat untuk berubah ke arah yang lebih baik, walaupun mungkin mengambil masa yang lama...apa yang penting, usaha!

Monday, July 21, 2008

Salah Faham

Semalam bawa Danish gunting rambut. Papa dia saja bawa ke kedai mamak dekat umah. Nape tak pergi tempat biasa dia gunting (orang melayu). Dia kata cepat sikit sampai sebab Danish ni memang takut sangat dengan barber...mungkin 1st experience gunting rambut dulu buatkan dia serik. Masuk je kedai tu Danish dah buat aksi akrobatik taknak duduk atas kerusi. Terpaksalah duduk atas riba papa dia. Papa dia kata "potong pendek, tepi pun trim jugak". Mamak tu angguk2...tapi takde suara. Pastu dia tunjuk2 bahagian atas..so, papa dia pun angguk sebab memang nak trim atas jugak. Datang mamat tu terus tenyeh mesin atas kepala Danish. Habis la satu kepala dia potong pendek..papa dia dah bising sebab salah potong. Tapi mamak tu tak respon apa2..
Rupanya dia tak paham apa yang kita cakap...baru sampai dari India...Adus!!! masalah betul lah...
Sudahnya rambut Danish tinggal 1cm je..takde fesyen apa2 la...
Papa dia bengang sepanjang hari tengok rambut anak dia dah macam padang bola sepak baru lepas mesin...hehehehe...Itulah hasilnya kalau ayam bercakap dengan itik....tapi Danish rileks je (dia bukan tau pun apa dah jadi ngan rambut dia...hihihi) sian....dia

moral of the story...pegi la ke kedai melayu walaupun jauh...hehehe...sori papa...

Tuesday, July 8, 2008

Penghargaan

Kadang-kadang sesuatu akan berlaku di luar jangkaan. Tanpa diduga dan langsung tidak terfikir ianya akan jadi begitu. Hari ini seseorang memberikan 'sesuatu' sebagai tanda terima kasih kerana pertolongan yang diberikan. Agak terpinga-pinga juga dan dalam masa yang sama memerah otak mengingat kembali apa pertolongan yang telah saya berikan. Lama berfikir akhirnya teringat cerita bagaimana pertolongan dihulurkan. Kalau ikutkan, apa yang saya buat adalah mengikut keupayaan diri dan pertolongan itu adalah atas kapasiti orang lain yang mana saya hanyalah jadi orang tengah. Tak terlintas langsung untuk mengharapkan balasan kerana bantuan dihulurkan tanpa janji yang pasti. Rasa tidak layak terima pemberian yang boleh dikatakan mahal tu.
Saya sampaikan rasa terima kasih orang itu kepada orang yang lebih layak kerana bantuan yang sebenarnya datang dari keupayaan dia ... dan dengan izin ALLAH pastinya. Dan yang pastinya dia menolong pun dengan rasa ikhlas tanpa mengharapkan balasan..